تشدید جنگ در یمن، فاجعه بحران انسانی را بدتر میکند

شهره صدری – تحلیل گران جنگ می گویند که حملات به امارات می تواند منجر به افزایش حمایت اماراتی ها از نیروهای ضد حوثی و در عین حال همسویی بیشتر با عربستان سعودی شود

زمانی که جو بایدن، سال گذشته به کاخ سفید وارد شد این امید وجود داشت که بحران یمن با تغییرات مورد انتظار در سیاست خارجی آمریکا به سمت کاهش تنش ها پیش رود.

با این حال، جنگ تنها در سال جاری تشدید شده است. خشونت در یمن در سطح داخلی، منطقه ای و بین المللی – بویژه در زمان حملات 17 ژانویه حوثی ها به ابوظبی- بیشتر شده است.

به اعتقاد تحلیل گران ادامه این روند که محتمل به نظر میرسد، تنها منجر به بدتر شدن فاجعه انسانی یمن خواهد شد. فاجعه ای انسانی که بنا به اعلام سازمان ملل بدترین فاجعه انسانی در جهان توصیف شده است.

از اواخر سال 2021، ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی متحد تر شده است. در نتیجه، حوثی ها خود را با انصارالله– شبه نظامیان حوثی غالب –  در موقعیت ضعیف تری در خصوص از دست دادن اراضی تصرف شده در سال 21-2020 یافته اند.

با این حال، بسیاری از کارشناسان می گویند، این استراتژی حوثی ها می تواند به راحتی با شکست مواجه شود و نتیجه معکوس در برابر مبارزانی که از سال 2014 برصنعا، پایتخت حکومت می کنند، در پی داشته باشد. برای انصارالله، این خطر وجود دارد که این حملات علیه ابوظبی منجر به تشدید حملات اماراتی ها علیه نیروهای ضد حوثی شود.  در حالیکه همسویی بیشتر با عربستان سعودی نیز خواهند یافت.

شکاف های ائتلاف برطرف میشود

الیزابت کندال، کارشناس یمن و پژوهشگر ارشد در مطالعات عربی و اسلامی در کالج پمبروک در دانشگاه آکسفورد توضیح داد : شلیک پهپادها و موشک های انصار الله به سمت امارات احتمالا باعث خواهد شد تا تصمیم امارات برای کمک به پایان دادند بلندپروازی های حوثی ها منجر به ترمیم شکاف های داخلی بین نیروهای ائتلاف شده و اقدامات نظامی و همکاری سیاسی را تقویت کند.

بعید است امارات از اهداف استراتژیک بلندمدت خود در یمن دست بکشد. هدف علنی اعلام شده از حملات اخیر حوثی ها فشار بر امارات متحده عربی برای عقب نشینی از حمایت خود از حملات متقابل ائتلاف در یمن بود. کندال به الجزیره گفت، با این حال ممکن است نتیجه معکوس نیز داشته باشد.

یکی دیگر از پیامدهای احتمالی حملات انصارالله علیه ابوظبی میتواند پاسخگویی دولت بایدن به درخواست اماراتی ها برای بازتعریف شبه نظامیان حوثی بعنوان “سازمان تروریستی خارجی” باشد. این سیاست دولت دونالد ترامپ را که بایدن یکسال پیش تغییر داد دوباره اجرا می کند.

نگرانی های جدی وجود دارد درباره اینکه این اقدام واشنگتن چگونه باعث خواهد شد تا فاجعه انسانی یمن در پس زمینه تشدید خشونت های جنگ تشدید شود.

پیتر سالز بری، متخصص یمن در گروه بین المللی بحران می گوید: اگر نبردهای زمینی و حملات هوایی ادامه یابد و طرف های درگیر به جنگ علیه یکدیگر ادامه دهند – و اگر آمریکا با نامگذاری سازمان تروریستی خارجی پیش رود، تامین کمک های بشردوستانه برای یمن  از سوی سازمان ملل متحد بسیار سخت خواهد شد.

دور از دسترس

بدون پایان یافتن خود جنگ، هیچ دلیلی وجود ندارد که از جنبه بشردوستانه انتظار پیشرفت داشته باشیم. جرالد فایرشتاین، سفیر سابق ایالات متحده در یمن و معاون ارشد موسسه خاورمیانه، به الجزیره گفت: متاسفانه اقدامات مداوم برای رسیدگی به بحران وخیم انسانی در یمن بطور جدایی ناپذیری با خود درگیری مرتبط است.

در حالیکه جامعه بین الملل به ارائه حمایت برای کاهش شرایط بحرانی ادامه خواهد داد، تلاش ها برای پایان دادن به آن به از سرگیری فعالیت های اقتصادی و دسترسی مطمئن سازمان های کمک رسان بین المللی و جامعه کمک کننده به کشور بستگی دارد .این بدون پایان درگیری نمی تواند اتفاق بیفتد.

تحلیل های مختلفی وجود دارد که می گوید طرف های مختلف در مناقشه یمن علاوه بر مبارزه نظامی، در حال جنگ اقتصادی نیز هستند.

الکس استارک، محقق ارشد در آمریکای تازه گفت: فقدان مواد غذایی یا کالاهای بشردوستانه مشکلی نیست، و از سال 2018 نیز چنین بوده است. در عوض، افزایش سریع قیمت مواد غذایی و کالاهای اساسی آنها را برای یمنی ها دو از دسترس کرده است.

افزایش قیمت ها ناشی از چندین عامل مرتبط با جنگ است، از جمله این واقعیت که هر طرف پول خود را تولید می کند، فساد، کمبود شغلی که درآمد مناسبی را فراهم کند و غیره.

تا کنون در سال جاری تنها بی توجهی بیشتری به زندگی بی گناهان صورت گرفته است. غیرنظامیانی که در ادامه بحران یمن، هزینه بیشتری را می پردازند.

حداقل 80 نفر در حمله هوایی ائتلاف عربستان به زندانی در شمال یمن در 21 ژانویه کشته شدند. ائتلاف به رهبری عربستان سعودی مسئولیت این حمله را رد کرد.

پزشکان بدون مرز، زنگ خطر را در مورد موج جدید آوارگان داخلی در یمن به همراه افزایش تعداد قربانیان به صدا در آورده اند.

افزایش هدف قراردادن غیرنظامیان

در نتیجه حملات نظامی به فرودگاه ها، زندان ها، زیرساخت های مخابراتی، بیمارستان ها، مدارس و تاسیسات آبی، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن پیش بینی کرد که ژانویه 2022 مرگبارترین ماه در یمن از زمان آغاز جنگ در هفت سال گذشته خواهد بود.

افراه ناصر، محقق یمنی برای دیده بان حقوق بشر گفت: آنچه از زمان تلافی ائتلاف سعودی و اماراتی به حملات 17 ژانویه به ابوظبی شاهد آن بوده ایم، افزایش هدف قراردادن غیرنظامیان و زیرساخت های غیرنظامی در یمن است.

ائتلاف دارای سوابق حملات غیرقانونی است که بطور بی رویه و نامتناسب باعث کشته و زخمی شدن هزاران، اگر نه صدها هزار غیرنظامی شده است. آسیب وارد شده به غیرنظامیان بسیار نگران کننده است. این نگرانی وجود دارد که سالجاری مرگبارترین سال از آغاز درگیری ها در یمن باشد.

احتمالا یکی از اهداف حمله 17 ژانویه به ابوظبی  و حملات تلافی جویانه ائتلاف عربستان این است که یمن دوباره توجه بین المللی را به خود جلب کند.

اگر بتوان از فعالیت های دیپلماتیک کنونی با هدف تحت فشار قرار دادن جنگجویان برای امتیاز دادن و تعامل سازنده بین طرفین جنگ نام برد، شاید بتوان به وضعیتی امیدوار بود که در آن بازیگران مختلف در مناقشه یمن با حسن نیت برای گفتگوهای جدی پشت میز مذاکره بنشینند.

با این حال همانطور که همیشه اتفاق می افتد، نفوذ قدرت های بزرگ بر شبه نظامیان قدرتمند حوثی انصارالله دشوار خواهد بود.

کندال گفت: جامعه بین الملل اهرم فشار کمی بر روی حوثی ها دارد. حوثی ها هر بار که با هر امتیازی موافقت میشود، آن را نشانه ضعف میدانند و تهاجم خود را افزایش میدهند.

با این حال، پایان دادن به جنگ در یمن، حوثی ها را ملزم می کند که باور کنند، مذاکره برای یک راه حل سیاسی به جای ادامه جنگ؛ منافع آنها را تامین می کند.

همانطور که فایرشتاین معتقد است: تا زمانی ها که حوثی ها درک نکنند که نمی توانند به اهداف خود در میدان نبرد دست پیدا کنند، تلاش ها برای دستیابی به آتش بس جامع و آغاز مذاکرات ناموفق خواهد بود.

منبع: الجزیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *