جنگ چه بر سر یمن آورد

شهره صدری – نبرد بین عربستان سعودی و یمن همچنان به آسیب رساندن به غیرنظامیان و افزایش تعداد آوارگان در منطقه و محدود کردن دسترسی به کمک های بشردوستانه ادامه میدهد.

جنگ داخلی یمن در سال 2014 زمانی آغاز شد که حوثی ها، کنترل پایتخت و بزرگترین شهر یمن، صنعا را به دست گرفتند و خواستار کاهش قیمت سوخت و تشکیل دولت جدید شدند. در پی مذاکرات شکت خورده با دولت، حوثی ها کاخ ریاست جمهوری را در ژانویه 2015 تصرف کردند. این امر سببشد عبد رابو منصور هادی، رییس جمهور یمن و دولتش استعفا دهند.

از مارس 2015، ائتلافی از کشورهای خلیج فارس به رهبری عربستان سعودی با حمایت لجستیکی و اطلاعاتی ایالات متحده، تحریم اقتصادی و حملات هوایی علیه حوثی های یمن را آغاز کرد.

در سپتامبر 2015، هادی رئیس جمهور یمن، استعفای خود را لغو کرد و به عدن بازگشت و از آن زمان تا کنون درگیری ها در یمن ادامه دارد. تلاش سازمان ملل برای میانجی گری در مذاکرات صلح با حوثی ها و دولت یمن شکست خورد و در تابستان 2016 عملا متوقف گردید. بنابر گزارش ها از دسامبر 2017، هادی رئییس جمهور استعفا داده یمن در تبعید و در عربستان سعودی اقامت دارد.

در ژوئیه 2016، حوثی ها و دولت علی عبدالله صالح – رئیس جمهور سابق یمن که در سال 2011 بعد از 30 سال از قدرت برکنار شده بود- تشکیل یک “شورای سیاسی” برای اداره صنعا و بیشتر بخش های شمالی یمن را اعلام کردند.

ولی در دسامبر 2017، صالح از حوثی ها جدا شد و از پیروان خود خواست که علیه حوثی ها اسلحه بدست بگیرند. اما در این نزاع صالح کشته شد و نیروهایش ظرف دو روز شکست خوردند.

در فوریه 2021، حوثی ها حمله ای را برای تصرف مارب، آخرین پایگاه دولت یمن آغاز کردند و در اوایل ماه مارس، حملات هوایی موشکی را در عربستان سعودی انجام دادند.در این حمله تانکرها و تاسیسات نفتی و فرودگاه های بین المللی عربستان سعودی مورد هدف قرار گرفت. ائتلاف به رهبری عربستان سعودی با حملات هوایی به صنعا، پایتخت یمن پاسخ داد. این حمله مرگبارترین درگیری از سال 2018 بود که باعث کشته شدن صدها نفر شد و روند مذاکرات برای صلح را پیچیده کرد.

جو بایدن رییس جمهور امریکا در حالی از توقف حمایت از تهاجم عربستان سعودی در جنگ با یمن خبر میدهد، که هنوز مشخص نیست آیا این توقف حمایت شامل انتقال تسلیحات، بودجه، پشتیبانی لجستیکی و اطلاعاتی نیز میشود یا نه. علاوه بر این، در حالی که ایالات متحده از پایان حمایت از تهاجم خبر میدهد، ولی هیچ فشاری نیز برای پایان دادن به محاصره زمینی، دریایی و هوایی یمن برای دریافت کمک های بشردوستانه وارد نمی کند.

غیرنظامیان قربانیان اصلی جنگ

شش سال جنگ در یمن، تلفات سنگینی بر غیرنظامیان وارد کرده است و یمن را به بدترین بحران انسانی جهان تبدیل کرده است. سازمان ملل تخمین میزند که 131 هزار مورد از 233 هزار مرگ و میر در یمن (این رقم غیر از کشته شدگان مستقیم در جنگ است) از سال 2015 تا کنون در نتیجه علل غیر مستقیم ناشی از سوء تغذیه و عدم دسترسی به خدمات بهداشتی بوده است.

نزدیک به 25 میلیون یمنی همچنان به کمک نیاز دارند. پنج میلیون نفر در معرض قحطی قرار دارند و شیوع وبا بیش از یک میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داده است.

بحران انسانی در یمن همچنان بدترین بحران در جهان است. نزدیک به شش سال جنگ در این کشور باعث نابودی اقتصاد این کشور و ورود به دالان قحطی شده است. تقریبا 80 درصد از جمعیت این کشور نیاز به کمک های غذایی دارند.

از ابتدای درگیری در یمن تا کنون از طرف نیروهای ائتلاف عربستان سعودی، بیش از 24000 حمله به یمن صورت گرفته است. این حملات هوایی، زمینی و دریایی بوده و بسیاری از اهداف که مورد حمله قرار گرفته اند عمدتا اهداف غیرنظامی و زیرساخت ها بوده است. بطور مثال تا کنون 88 بیمارستان، کلینیک و مرکز درمانی، 86 کارخانه، 40 مرکز دانشگاهی و 246 مدرسه مورد حمله قرار گرفته اند. این آمار از کشته شدن بیش از 12 هزار غیرنظامی از ابتدای سال 2015 تا کنون خبر میدهد.

آمریکا و نقش ویرانگرش در جنگ یمن

جدا از جنگ داخلی در یمن، ایالات متحده هنوز هم در پی حملات ضد تروریستی به نام مقابله با القاعده به خاک یمن با حملات هوایی هجوم میبرد. در سال 2016، ایالات متحده 35 بار به یمن حمله کرد. در سال 2017، حدود 130 بار به یمن با حملات هوایی یورش برد. در آوریل 2016، ایالات متحده تیمی از مستشاران نظامی را در اختیار عربستان قرار داد تا در جنگ با یمن به نیروهای ائتلاف عربستان مشاوره دهند.

در ژانویه 2017، یورش نیروهای ایالات متحده به یمن برای بازپس گیری یک سرباز امریکایی، باعث مرگ تعداد نامعلومی از غیرنظامیان شد.

ایالات متحده بطور جدی در مبارزه با تروریسم در یمن سرمایه گذاری کرده است. از زمان بمباران ناو USS در سال 2000، با دولت یمن در مبارزه با تروریسم همکاری کرده است. در حالیکه نیروهای حوثی هیچ تهدیدی برای ایالات متحده نیستند، ولی درگیری آنها با عربستان و حمله به زیرساخت های آن، شریک مهم ایالات متحده در خلیج فارس باعث واکنش های شدید امریکا در این جنگ شده است.

منابع: رصد تعارضات در جهان

داده های آنلاین از جنگ ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *