طبیعت چگونه به سلامت روان کمک می کند

شهره صدری – نسخه های اجتماعی سبز به عنوان نسخه های پزشکی، که در آن مردم به طبیعت ارجاع داده میشوند، در سراسر بریتانیا در حال افزایش است.

وندی ترنر یکی از بازدید کنندگان از شوره زارهای استرت در سامرست بریتانیا می گوید: این شوره زارها زندگی من را نجات دادند. این مکان خیلی رویایی به نظر میرسد. من واقعا عاشق رنگ های همه علف های حاضر در این مرداب هستم. تشعشع نور خیلی زیباست.

ترنر زمانی مدیر پروژه بین المللی بود. ولی همه گیری ویروس کرونا باعث بیکاری و از دست دادن خانه و دارایی هایش شد. او پس از اقدام به خودکشی در بیمارستان چشم گشوده بود. اما پس از اینکه ذخیرگاه استرت را کشف کرد حس کرد که اینجا فقط باید ساکت بود. در این صورت می توانید دوباره تعادل خود را بدست آورید. احساس می کنید اینجا همه چیز ممکن است.

ترنر یکی از افرادی است که در تماس با طبیعت از لحاظ روحی به سرعت در حال بهبودی است. او در شوره زار استرت یک دوره سلامت روانی با طبیعت را می گذراند. این بنیاد سلامت در دل طبیعت فعالیت می کند.

در حال حاضر شواهد خوبی در مورد اثر بخشی طبیعت وجود دارد.  مانند یک مطالعه که در سال 2019 انجام شده و نشان میدهد حضور دو ساعته در طبیعت در هفته بطور قابل توجهی بر سلامت و تندرستی تاثیر داشته و باعث بهبودی میشود.

دیو سولی از آکادمی ملی تجویز – تسخه- اجتماعی می گوید: این فعالیت ها سالهاست که ادامه داشته. فقط مساله این است که اغلب آن فعالیت ها ارتباطی با سیستم های بهداشتی نداشته اند تا بتوانند افراد بیشتری را که نیاز به خدمات درمانی دارند؛ به خود جذب کنند. این آکادمی در سال 2019 با بودجه وزارت بهداشت راه اندازی شده است.

اما همه چیز در حال تغییر است. هفت گروه از بنیاد سلامت و طبیعت مجموعه 5 میلیون پوند بودجه دولتی را برای بهبود سلامت روان با پروژه هایی مانند کاشت درختان و تولید مواد غذایی دریافت کرده اند. همچنین در حال حاضر بیش از هزار کارمند در ارنباط با نسخه نویسی اجتماعی با پزشکان همکاری می کنند تا بیماران را با فعالیت های طبیعت و همچنین گروه های هنری، میراث فرهنگی و ورزشی مرتبط کنند. بنابر پیش بینی این گروه یک میلیون نفر میتوانند در چند سال آینده به نسخه نویسی اجتماعی ارجاع داده شوند.

رالف هاموند، فیزیوتراپ توانبخشی بنیاد سلامت در طبیعت در شوره زارهای استرت، در حال پیاده روی هفتگی 30 دقیقه ای با گروهی از افرادی است که برای درمان به طبیعت آمده اند. او این پیاده روی را داوطلبانه در سال 2017 آغاز کرد چون متوجه شد پیاده روی در طبیعت در بهبود حال بیماران موثر است.

هالموند می گوید که چشم انداز صاف و مسیرهای خوب در منطقه حفاظت شده، که میزبان سمورها ست مفید هستند. او می گوید ما در تلاش هستیم تا مسیر مناسبی را برای پیاده روی افراد آماده کنیم .

سوزان دافوس با یک واکر با اشتیاق راه میرود. او بعد از مرگ همسرش به این گروه پیاده روی پیوسته است و از وضعیت روحی مناسبی برخوردار است. فیزیوتراپ توانبخشی بیناد سلامت در طبیعت می گوید: این یک چالش برای بنیاد است که پر از بیمارانی است که باید فراتر از مراقبت های بنیاد حرکت کنند. پتانسیل ها زیاد است و ما هنوز در ابتدای راه هستیم.

افزایش دسترسی به چنین فعالیت هایی مستلزم کارکنانی است که برای اتصال گروه های طبیعت به خدمات درمانی فعالیت می کنند. به اعتقاد یکی از اعضای بنیاد برای بسیاری از مردم این بسیار هیجان انگیز است، اما همچنین می تواند دشوار باشد زیرا ممکن است فرهنگ سازمان ها با هم مطابقت نداشته باشد.

به اعتقاد فریمن، بسیاری از ذخایر طبیعی به خوبی با جوامع خود در ارتباط نبوده اند، و باید به فضاهایی در دسترس و از نظر اجتماعی امن برای افرادی تبدیل شوند که ممکن است در مورد حضور در این مکان ها اضطراب داشته باشند. جنبه اجتماعی نیز کلید است. فریدمن معتقد است گاهی ما فقط دلتنگ جنبه های ساده انسانی میشویم. فقط گپ زدن و احوالپرسی های ساده. طبیعت می تواند این نیازها را برآورده سازد .

در دوره جدید درمان در طبیعت شرکت کنندگان می توانند فعالیت هایی مانند پیاده روی، دیدن ماهی ها در آب و دیدن سوسک ها  و حشرات را انجام دهند.

هلن استوکس لمپارد، رئیس بنیاد و عضو آکادمی کالج سلطنتی پزشکی می گوید: در طول همه گیری ویروس کرونا ما به شکل قابل توجهی به فضای بیرونی محل زندگی خود وابسته شده ایم زیرا سایر فعالیت ها محدود شده بود. از بخش ها و پارک ها گرفته تا پیاده روی در طبیعت، بودن در فضای باز برای بسیاری از ما یک راه نجات بوده است.

او می گوید: با این حال، همه افراد نمی توانند از نزدیکی با طبیعت بهره مند شوند. نابرابری های اجتماعی به این معناست که کسانی که در مناطق محروم هستند زمان کمتری را در خارج از منزل می گذرانند.

در واقع نسخه های اجتماعی به جای سوق دادن افراد به سوی نسخه های دارویی آنها را به طبیعت هدایت می کنند. نسخه شما این است که به طبیعت بروید و فعالیتی در آن انجام دهید.

منبع: گاردین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *