فعالیت های انسانی تهدید جدی حیات رودخانه ها

شهره صدری – ترکیب شیمیایی رودخانه های اصلی مانند یانگ تسه، آمازون، می سی سی پی و کنگو بر اثر فعالیت های انسانی تغییر کرده است.

براساس گزارش جدید، رودخانه ها در حال خفگی هستند و عوامل انسانی یکی از دلایل برجسته آن است. کشاورزی، فعالیت معادن و سدسازی بعنوان برخی از بزرگترین این عوامل تخریب عنوان شده اند.

این مطالعه نشان میدهد که ترکیب شیمیایی رودخانه های اصلی جهان مانند یانگ تسه، آمازون، می سی سی پی و کنگو بر اثر فعالیت های انسانی تغییر کرده است. تجزیه و تحلیل داده های تاریخی و غلظت املاح 149 رودخانه بزرگ نشان میدهد که حجم بیشتری از کلسیم، پتاسیم، کلرید و بی کربنات ها در حوضه ها و مصب رودخانه ها جریان دارد.

براساس گزارش منتشر شده در مجله ارتباطات طبیعت در 12 اکتبر 2021، غلظت کل مواد جامد محلول تخلیه شده به اقیانوس ها 68 درصد، کلرید 81 درصد، سدیم 86 درصد و سولفات (142 درصد) تقریبا در یک دهه گذشته افزایش یافته است.

برای این مطالعه، گروهی بین المللی از دانشمندان از دانشگاه های چین، ایالات متحده و بریتانیا پایگاه داده ای از محتویات املاح ایجاد کردند. برخی از سوابق بیش از یک قرن نگهداری شده اند و تجزیه و تحلیل داده ها تقریبا 10 سال طول کشیده است.

رودخانه های مطالعه شده شامل کلرادو و می سی سی پی (ایالات متحده)، آمازون (آمریکای جنوبی)، کنگو (آفریقا)، راین (اروپا)، یانگ تسه و رودخانه زرد (چین) و موری (استرالیا)  می باشد.

براساس این مطالعه، مناطق قطبی و گرمسیری بدترین آسیب را دیده اند. زیرا بیشترین شهرنشینی و کشاورزی در آنجا متمرکز بود. هوازدگی سنگ ها نیز از عوامل موثر هستند.

این فعالیت های انسانی همراه با عوامل طبیعی، باعث ایجاد اختلالاتی در رودخانه های می شوند. این اختلالات شامل : شور شدن، نمک زدایی، اسیدی شدن، قلیایی شدن، و سختی که به اکوسیستم ها آسیب می زند.

محققان در این گزارش آورده اند: اسیدی شدن در نزدیکی خط استوا مشاهده شده است. این بدلیل وجود سطح  بی کربنات است که برای سلامت رودخانه ها در رودخانه های آمریکای جنوبی حیاتی است.

در این گزارش آمده است که سالانه حدود 6400 میلیلون تن املاح از رودخانه ها به دریا میرسد. این گروه خواستار اقدام فوری برای جلوگیری از غلظت املاح از حد بحرانی شده اند.

منبع: downtoearth

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *