پیروزی غیرمنتظره در پرونده آلودگی هوا علیه دولت در اندونزی

شهره صدری – هواداران هوای پاک در  اندونزی پس از دو سال موفق به اخذ رای علیه دولت از دادگاه در خصوص آلودگی هوای شهر جاکارتا شدند.

به گفته هواداران هوای پاک در جاکارتا، تصمیم دادگاه گامی کوچک در جهت پیشرفت است. هرچند که مقامات به درخواست تجدید نظر احتمالی اشاره می کنند.

الیسا یکی از شاکیان پرونده آلودگی هوا، پس از حکم دادگاه اندونزی علیه رییس جمهور جوکو ویدودو و دیگر مقامات ارشد بدلیل ناکامی در حفاظت از ساکنان جاکارتا در برابر آلودگی هوا به الجزیره گفت: من خوشحالم  و دور از انتظار بود که ما برنده شویم.

الیسا یکی از 32 شاکی در پرونده “حقوق شهروندی” است که براساس آن رییس جمهور، سه وزیر او و سه فرماندار استانی برای تضمین هوای پاک در پایتخت اندونزی به دادگاه کشیده شدند.

این شکایت که در ژوئیه سال 2019 تنظیم شده بود، به دنبال رسیدگی به وضعیت آلودگی هوای جاکارتا بود. پایتخت اندونزی یکی از آلوده ترین شهرهای جهان است.

براساس گزارش موسسه Lowy که در سال 2019 منتشر شد، سالانه بیش از هفت هزار نفر در جاکارتا بدلیل آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند. این در حالی است که سالانه حدود 2 هزار نوزاد با وزن کم متولد میشوند که از اثرات آلودگی هوای این شهر است.

رئیس قوه قضائیه ، سیف الدین زوهری در یک دادگاه آنلاین در فضای Zoom (بدلیل محدودیت های کوید 19) در روز پنجشنبه گذشته، به شاکیان این پرونده پیروزی نسبی داد.

تصویری از دادگاه آلودگی هوای جاکارتا

هیات سه نفره قاضی موافقت کردند که متهمان مسئولیت آلودگی هوای جاکارتا را برعهده دارند. همین طور فرمانداران استان های جاوه غربی و بانتن غری که بدلیل عدم نظارت بر آلودگی در مناطق خود باعث تحت تاثیر قرار گرفتن هوای جاکارتا شده بودند نیز مقصر شناخته شدند.

قضات تقریبا به تمامی ادعاهای شاکیان در پرونده پرداختن و اظهار داشتند که متهمان ” با سهل انگاری در اتخاذ تدابیر برای کنترل آلودگی هوا در جاکارتا مرتکب یک عمل غیر قانونی شده اند”.

یک قدم کوچک

تعدادی از شاکیان این پرونده به الجزیره گفتند که آنها بدلیل تجربه شخصی خود از آلودگی هوا در جاکارتا و نگرانی های خود در مورد خطرات احتمالی سلامتی برای آنها و خانواده هایشان درگیر این پرونده شدند.

دادگاه به متهمان پرونده دستور داد تا از انطباق کیفیت هوای جاکارتا با استانداردهای قابل اجرا در کیفیت هوای محیط اطمینان حاصل کنند و یک برنامه عملی برای کنترل آلودگی هوا تنظیم کنند.

رئیس دادگستری همچنین به متهمان دستور داد تا سنجش کیفیت آلاینده های هوا در جاکارتا را اجرا کرده و تجهیزاتی برای نظارت و جمع آوری داده های کیفی هوا نصب کنند.

تصور میشود که آلودگی هوای جاکارتا از طیف وسیعی از عوامل ناشی میشود، از جمله آلاینده های خودرو، ساخت و ساز، سوزاندن زیس تتوده و سایر سوخت ها، احتراق ذغال سنگ و سایر آلاینده های شیمیایی.

تاخیرهای مداوم

این حکم تاریخی ، که قرار بود در ماه مه صادر شود، هشت بار بدلایل متعدد، از جمله حجم شواهد و همچنین ابتلای تعدادی از اعضای دادگاه به کوید 19 به تعویق افتاده بود.

این تاخیرها گمانه زنی هایی را در خصوص لابی های پشت پرده دولت با دادگاه ایجاد کرده بود.

در پاسخ به حکم روز پنج شنبه دادگاه، فرماندار جاکارتا عکسی از خط افق جاکارتا منتظر کرد و نوشت: ” آسمان آبی جاکارتا” .  او همچنین گفت دولت درخواست تجدید نظر دادگاه را نخواهد داد، و آماده است تا تصمیم دادگاه براس کیفیت هوای جاکارتا را اجرا کند.

سازمان جنگلداری اندونزی نیز اعلام کرده است که برنامه هایی برای کاهش آلودگی هوا در جاکارتا دارد.

این درحالی است که وزارت محیط زیست و جنگلداری اندونزی در اظهار نظری گفته اند که درخواست تجدید نظر در حکم را خواهند دارد. این خبر برای فعالان محیط زیست ناامیدکننده بود.

هنوز رئیس جمهور اظهار نظری در مورد این حکم نکرده است.

دادگاه همچنین متهمان را ملزم به پرداخت هزینه دادرسی بعنوان بخشی از حکم کرده است.

منبع: الجزیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *