کنیا فاجعه ملی اعلام کرد

شهره صدری –  خشکسالی 2.1 میلیون کنیایی را در خطر گرسنگی قرار داده است. خشکسالی در این کشور باعث از بین رفتن محصولات کشاورزی و هجوم ملخ ها شده و علاوه بر آن درگیری های قومی باعث تشدید این بحران ملی شده است.

برآوردها حاکی از آن است که 2.1 میلیون نفر از مردم کنیا در نیمی از این کشور با گرسنگی روبرو هستند. جایی که خشکسالی بر تولید و برداشت محصولات تاثیر گذاشته است.

اداره ملی مدیریت خشکسالی کنیا اعلام کرد که ساکنین 23 شهرستان در مناطق شمالی، شمال شرقی و ساحل این کشور بدلیل کاهش شدید باران در 6 ماه آینده با کمبود غذا مواجه شده و نیاز به کمک های فوری خواهند داشت. مناطق تحت تاثیر خشکسالی بدلیل فقر زیاد، از ناامن ترین مناطق از لحاظ دسترسی به غذای کافی مورد نیاز مردم در کنیا هستند.

هفته گذشته رییس جمهور کنیا، شرایط خشکسالی را در این کشور فاجعه ملی اعلام کرد و وعده اقدامات جامع برای کاهش خشکسالی را داد.

در ماه ژوئیه، سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد در کنیا گفت این کشور به 62 میلیلون پوند برای کاهش اثرات خشکسالی در ماه های بین ژوئیه و نوامبر نیاز دارد.

آشا محمد، دبیر کل صلیب سرخ کنیا، گفت بسیاری از مناطق که تحت تاثیر خشکالی قرار گرفته اند، قبلا با رخدادهای طبیعی مانند وقوع سیلاب های ناگهانی و هجوم ملخ ها مواجه شده بودند و از سوی دیگر درگیری های قبیله ای بر سر منابع اندک نیز شرایط را بدتر کرده است.

هجوم ملخ ها در کنیا باعث تشدید اثرات خشکسالی شده است

به گفته دبیرکل صلیب سرخ کنیا، نه تنها کشاورزان تحت تاثیر خشکسالی قرار گرفته اند، بلکه ساکنین مناطق شهری نیز باید بهای بیشتری برای غذای کم موجود بپردازند. علاوه بر این که بدلیل شیوع بیماری کوید 19، و از دست دادن مشاغل قدرت خرید مردم نیز کمتر شده است.

در پی شیوع بیماری کوید 19، فاصله گذاری اجتماعی و ایجاد محدودیت ها، باعث شد تا عملکرد جمعی فعالیت های کشاورزی و در دسترس بودن فرصت های شغلی در بخش کشاورزی کمتر شود، همین امر موجب کمتر شدن زمین های زیرکشت و کاهش تولید محصولات کشاورزی شده است. از سوی دیگر اختلال در عرضه اقلام مواد غذایی و دامی یکی دیگر از اثرات این بیماری بوده و منجر به افزایش بی ثباتی قیمت ها شده است.

پیش بینی میشود بر اثر خشکسالی، تولید ذرت که غذای اصلی در کنیاست، به زیر 50 درصد کاهش یابد، حتی در برخی مناطق تولید کاملا صفر شود. حتی خشکسالی بر کشت های کوچک مانند صیفی جات کشاورزان نیز تاثیر گذاشته و آنها امیدی برای تامین مواد غذایی مورد نیاز خود ندارند.  

آشا محمد همچنین تاکید کرد که واضح است که شرایط بدتر خواهد شد. ما نیاز داریم تا جوامع را در برابر این تغییرات اقلیمی مجهز کنیم.

منبع: گاردین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *