وقتی میلیون ها – یا میلیاردها- موجود دریایی در یک روز می میرند چه اتفاقی می افتد؟

شهره صدری – گنبد حرارتی، بر روی شمال غربی اقیانوس آرام، مرگ بی سابقه ای را برای زندگی در دریا به ارمغان آورد. اثرات این مرگ و میر بی سابقه آبزیان سالهای بعد احساس خواهد شد.

بعنوان یک زیست شناس دریایی – امیلی کارینگتون _که تاثیرات حوادث شدید آب و هوایی را برای ده ها سال مطالعه کرده است، انتظار داشتم این بد باشد. گنبد حرارتی دمای هوای بی سابقه ای را در شمال غربی اقیانوس آرام به ارمغان آورد و برای گیاهان دریایی و موجوداتی که در خطوط گسترده ساحلی زندگی می کنند، زمان بندی وقوع این رخداد در اواخر ژوئن بدترین زمان بود. موج گرمای سوزان همزمان با برخی از روزهایی در سال شد که جزر و مد به کمترین حد خود میرسد. این امر باعث شد خط ساحلی در بخشهای جزر و مدی در گرمترین ساعت های روز و طی چند روز متوالی، ساعت ها در معرض هوای گرم و تابش داغ آفتاب قرار گیرد.

این خیلی بد بود. بلافاصله در روزهای پس از موج گرمای بی سابقه تاریخی، از خطوط ساحلی دیدن کردم. آنجا بوی مرگ میداد. انواع صدفهای دو کفه ای و صدف های خوراکی کاملا باز شده و بافت هایشان پوسیده بود، حلزون ها و کیتون ها دیگر نمی توانستند به صخره ها بچسبند، جلبک های دریایی و علف های دریایی سفید شده و بافت های مرده آنها دیده میشود. صحنه های مشابهی از سراسر سواحل دریای سالیش، واشنگتن و بریتیش کلمبیا توسط دانشمندان، پرورش دهندگان صدف و مردم گزارش شده است.  تخمین زده میشود که میلیون ها تا میلیاردها از این موجودات دریایی از بین رفته باشند. چیزی که تا کنون ندیده بودیم.

بعد چه اتفاقی می افتد؟ در چند هفته، بافت مرده پاکسازی میشود و پوسته های خالی صدفها از بین می روند و فضاهای  برهنه را در ساحل پشت سر می گذارند. تمام خدمات اکوسیستمی که این ارگانیسم ها ارائه میدادند از بین خواهد رفت. مانند فیلتر کردن آب (یک صدف می تواند روزانه تا ده گالن آب دریا را پاک کند)، ایجاد یک زیستگاه مرطوب برای مجموعه های مختلف گونه های دیگر و تهیه غذا برای گونه ها در سطوح بالاتر در زنجیره غذایی، مانند خرچنگ، پرندگان و انسان ها.

در ماه های بعد، مناطق دارای مرگ و میر گسترده ممکن است کیفیت آب پایین تری داشته باشند، تنوع زیستی کمتر داشته و شکارچیان بیهوده دنبال طعمه ها بگردند. جمعیت هایی که مستقیما تحت تاثیر موج گرما قرار نگرفته اند می توانند از اثرات موج گرما ناشی از اختلال در عملکرد گسترده اکوسیستم نیز آسیب ببینند. پرورش دهندگان صدف و نقش اصلی آبزی پروری در بسیاری از اقتصادهای خرد ساحلی در روستاها می تواند کاهش یابد.

خطوط ساحلی آسیب دیده احتمالا به مرور زمان دوباره جمعیت خود را بازسازی می کنند. اگر به سرعت این اتفاق بیفتد، به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جنبه مثبت، بسیاری از گونه های از بین رفته دارای استراتژی های رشد جمعیت هستند که باعث میشود مجددا رشد سریع جمعیت داشته باشند. صدف های دوکفه ای و صدف های خوراکی از فرزندآوری بالایی برخوردارند که بطور وسیعی گسترش می یابند و به سرعت به بلوغ باروری می رسند، بنابراین بهبودی تنها در چند سال می تواند بدست بیاید. از جنبه منفی، ممکن است بازماندگان کافی از گونه ها برای تامین فرزندان وجود نداشته باشد.

علاوه بر این، گونه هایی با این استراتژی که “سریع زندگی کن، جوان بمیر” تمایل به ضعف فیزیولوژی دارند و اگر موج گرمای شدید تبدیل به یک قاعده شود، برای ایجاد جمعیت قابل دوام تلاش خواهند کرد. آنها به سادگی به مکان های خنک تر نقل مکان می کنند، و به راهپیمایی قطبی بسیاری دیگر از گونه های آبزی و زمینی در سراسر جهان می پیوندند.

پرورش دهندگان صدف می توانند با رشد بذر در تولید و پرورش صدف ها برای افزایش آستانه تحمل آنها در برابر استرس ها، کمک کنند. استرس ها می تواند باعث کند شدن رشد صدف ها و افزایش هزینه های پرورش صدف گردد.

لازم به ذکر است که بسیاری از گونه ها از گرمای شدید جان به در می برند. این گونه ها، گونه هایی بزرگتر هستند که تمایل به طول عمر بیشتری دارند و از شرایط تحمل فیزیولوژیکی قوی تری برخوردارند. گونه هایی که رفتارهای ویژه و استراتژی های رشد را نشان میدهند. برای مثال، برخی از گونه های صدف، می توانند در عمق بیشتری در کف ساحل که خنک تر است زندگی کنند،  و یا صدف های بزرگ کالیفرنیا می توانند آب بیشتری را در خود نگه دارند تا در گرمای کشنده از لحاظ تبخیر خنک شوند. و بسیاری از جلبک های سفید شده می توانند بر روی بافت هایی که به صخره ها متصل است، رشد کنند. این لزوما به این معنی نیست که آنها تحت تاثیر موج شدید گرما قرار نگرفته اند، زیرا بهبودی از استرس های فیزیولوژیکی انرژی زیادی می طلبد. این گونه ها احتمالا انرژی کمتری برای رشد، تولید مثل و مبارزه با بیماری ها در دسترس خواهند داشت، که می تواند بر توانایی تداوم جمعیت در درازمدت تاثیر بگذارد.

در مورد آن چه میتوان کرد؟ ما میتوانیم امیدوار باشیم که موج گرمای شدید بعدی در زمان جزر و مد رخ دهد و گونه های خط ساحلی با یک پوشش خوب آب دریا محافظت شوند. اما، با توجه به افزایش میزان گرمایش جهانی در دهه های گذشته، پیش بینی میشود موج گرمای شدید بیشتر و شدیدتر شود و احتمال مرگ و میر فاجعه بار نیز افزایش یابد.

تاثیرات تغییرات آب و هوایی چند وجهی هستند و اینکه چه وجهی را می بینید بستگی به محل زندگی شما دارد. خشکسالی، سیل، طوفال، بالا آمدن سطح دریاها و غیره. از بین اقدامات مفیدی که می توانید انجام دهید، تمرکز تلاش های شما بر روی مواردی است که برای موقعیت شخصی شما منطقی است، و می تواند نقطه شروع مناسبی باشد. همانطور که دیوید سوزوکی، فعال محیط زیست می گوید: ” در جهانی با بیش از هفت میلیارد نفر جمعیت، هر یک از ما یک قطره در سطل هستیم. اما با قطره های کافی میتوانیم سطل را پر کنیم.”

امیلی کارینگتون استاد زیست شناس دانشگاه واشنگتن است. او بیش از 20 سال است که صدف و سایرگونه های دریایی ساحل را مطالعه می کند.

منبع: گاردین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *