آبگیری۴۷ میلیون مترمکعبی سازه های آبخیزداری در هرمزگان

شهره صدری- در پی بارش های تابستانه جبهه مونسون، طی دو هفته سازه های آبخیزداری در استان هرمزگان، ۴۷میلیون مترمکعب استحصال رواناب را انجام داند.

ابراهیم جعفری تختی معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی هرمزگان گفت: در پی بارش های تابستانه جبهه مونسون طی دو هفته سازه های آبخیزداری ۴۷ میلیون مترمکعب استحصال رواناب را انجام دادند. جعفری تختی افزود : در بارندگی های اخیر ۱۱۲۰ سازه آبخیزداری استان از ۸۴۰۰ سازه استان که شامل سازه های کوتاه سنگ ملاتی، خشکه چین، سازه های خاکی و هلالی آبگیر هستند، بین هفتاد تا صد درصد آبگیری شدند. بیشترین آبگیری در سازه های آبخیزداری استان، در شهرستان های بشاگرد، حاجی آباد، میناب، سیریک، بندرعباس، رودان و بندرلنگه گزارش شده است.

استان هرمزگان با ۷ میلیون هکتار وسعت دارای هفده حوزه آبخیز می باشد که معاونت آبخیزداری استان، در مجموع بیش از ۸۴۰۰ سازه آبخیزداری و همچنین ۲۳۰ هزار هکتار عملیات بیولوژیک را در سطح این استان انجام داده است. این سازه ها و عملیات های بیولوژیک قادر است در سه نوبت آبگیری ۴۵۰ میلیون مترمکعب از رواناب های استان رو جمع آوری کرده و باعث تغذیه۴۳ دشت بحرانی استان و بیش از ۱۶۰ رشته قنات گردد.

به گفته معاون آبخیزداری استان،  قطعا در شرایط شدید خشکسالی فعلی و کاهش شدید بارش در این استان، آبگیری و جمع آوری رواناب ها می تواند نقش مهمی در افزایش تاب آوری در میان منابع آبی استان و همچنین تداوم و افزایش دبی چاها و قنوات و چشمه ها داشته باشد. این امر مسلما در تامین نیاز  آبی برای تولیدات کشاورزی و دامی  و همچنین در جلوگیری از مهاجرت نیز نقش بسزایی خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *