جنگل های آمازون در معرض خشکسالی شدید

شهره صدری – براساس مطالعه بین المللی انجام شده توسط دانشگاه لیدز، در صورت عدم کاهش انتشار کربن، مناطق عظیمی در شرق آمازون با خشکی شدید در پایان قرن مواجه خواهند شد.

 خشکی بیشتر در طول فصل خشک آمازون، حیات قسمتهای زیادی از جنگل های بارانی را بیش از پیش تهدید می کند، چون درختان از قبل دچار تنش شده اند و خطر آتش سوزی در جنگل بیشتر میشود.خشکسالی های پیش بینی شده در آمازون همچنین می تواند عواقب گسترده ای بر چرخه آب آمازون، تنوع زیستی و جمعیت ساکن در منطقه به همراه داشته باشند.

یافته های این مطالعه کاهش بارندگی را قابل مقایسه با خشکسالی های بزرگ 2005 و 2010 پیش بینی می کند، که باعث مرگ گسترده درختان شد و تاثیرات قابل توجهی بر جوامع بومی آمازون در پی داشت.

تیم تحقیقاتی در این مطالعه، فاکتورهای تنظیم کننده روند انتقال جنگل ها از خاک به اتمسفر، که بعنوان تبخیر و تعرق شناخته میشود را بررسی کردند.

دکتر جسیکا بیکر، مدیر این مطالعه از دانشکده زمین و محیط زیست دانشگاه لیدز، در این باره گفت: مردم در برزیل و سراسر جهان به درستی نگران آینده آمازون و ذخیره ارزشمند کربن و تنوع زیستی در این منطقه هستند. آمازون در معرض تهدید های دو گانه جنگل زدایی و تغییرات آب و هوایی است. این مطالعه جدید چگونگی تغییر شرایط آب و هوای آمازون را تحت یک سناریوی گرم شدن شدید روشن می کند.

حفاظت و گسترش جنگل های موجود – که کربن را جذب و ذخیره می کنند- برای مقابله با تغییرات آب و هوایی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. حوضه آمازون شامل بزرگترین جنگل بارانی استوایی جهان است و نقش اساسی در چرخه جهانی کربن و آب دارد.

با این حال، در مدل های آب و هوایی موجود در مورد رطوبت بیشتر یا خشکی بیشتر در آمازون اختلاف نظر وجود دارد. این امر پیش بینی خشکسالی های آینده، ارزیابی خطرات ناشی از آتش سوزی یا برنامه ریزی استراتژی های کاهش و سازگاری تغییر آب و هوایی را برای سیاست گذاران دشوار می کند.

تیم تحقیقاتی در این مطالعه، 38 مدل شناخته شده آب و هوایی را برای آمازون آنالیز کرده است. با رد پیش بینی های آب و هوایی از مدل های غیرواقعی، الگوی تغییر بارندگی در آینده در آمازون روشن تر شد.

طبق مطالعه جدید، فقط یک سوم از 38 مدل به درستی اثر متقابل جو و سطح زمین را که قبلا توسط کارهای میدانی آمازون بررسی شده بود، نشان داد. با تمرکز بر روی این گروه کوچک از مدلها، عدم اطمینان در تغییرات بارندگی در کل حوزه آمازون به نصف کاهش یافت.

این مطالعه خشک شدن در شرق آمازون طی 80 سال آینده، و بر عکس، افزایش بارش در حوضه غربی را پیش بینی کرده است.

دکترکایو کوئیلو، از موسسه تحقیقات فضایی در برزیل که یکی از محققین این مطالعه بود گفت: درک اینکه چگونه ممکن است آب و هوای آمازون در آینده تغییر کند مهم است. این مطالعه نشان داد که کاهش بارندگی در فصل خشک آمازون در مناطقی از آمازون می تواند شبیه خشکسالی های مهم آمازون در سال های 2005 و 2010 باشد که باعث مرگ گسترده درختان و تاثیرات قابل توجه بر جوامع بومی آمازون شد.

منبع: ساینس دیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *