بازیافت پسماندهای الکترونیکی در پرده ای از ابهام

Photo: By ITU News

شهره صدری- بررسی های جدید نشان میدهد که 30 درصد از پسماندهای الکترونیکی جمع آوری شده توسط شرکت های بازیافت امریکایی از خارج از این کشور سر در می آورند.

به این فکر کنید که هر خانوار بطور متوسط در چند دهه اخیر چه مقدار ابزار الکترونیکی خریداری کرده است. تلفن، تلویزیون، کامپیوتر، لپ تاپ، تبلت، کنسول های بازی و غیره که برای همیشه دوام نداشته اند.  تعمیر این وسایل اغلب دشوار بوده و به سرعت با خرید دیگری جایگزین شده اند.

تکنولوژی از جامعه  مدرن امروز جدایی ناپذیر است، اما پسماندهای الکترونیکی یک چالش پیچیده و رو به افزایش در مسیر چرخه اقتصادی هستند . چرخه اقتصادی جدید بر یک سیستم اقتصادی پایدارتر که بر بازیافت و به حداقل رساندن پسماندها متمرکز است تاکید دارد.

افزون بر چالش پسماندهای الکترونیکی، گسترش روشهای غیر شفاف بازیافت توسط شرکت هایی که ادعا می کنند بازیافت پسماندهای الکترونیکی را انجام میدهند، یکی از معضلات فعلی پسماندهای الکترونیکی است. این شرکت ها با حمل و دفن پسماندهای الکترونیکی در کشورهای دیگر در واقع بازیافت این پسماندها را دور میزنند.

تحقیق جدیدی که در دانشکده مهندسی دانشگاه پیتسبرگ ایالات متحده انجام شده است می تواند مانعی بر سر راه دور زدن بازیافت پسماندهای الکترونیکی توسط شرکت های بازیافت باشد.

به اعتقاد یکی از محققان این تیم تحقیقاتی، وسایل الکترونیکی در طول چرخه عمر خود تاثیرات زیست محیطی زیادی از استخراج مواد خام کمیاب تا تولید انرژی زیاد، تا جریان پیچیده پسماندهای الکترونیکی به همراه دارند. در حال حاضر فقط 40 درصد از پسماندهای الکترونیکی بازیافت شده و یا دوباره استفاده می شوند.

بسیاری از شرکت های آمریکایی که مدعی استفاده از روشهای ایمن، اخلاقی و سبز برای بازیافت پسماندها هستند، هرگز بسیاری از آنچه را که قرار است بازیافت کنند، بازیافت نمی کنند. در عوض، پسماندهای الکترونیکی را بطور غیرقانونی ذخیره کرده، رها می کنند و یا به کشورهای دیگر صادر می کنند. بین سالهای 2014 تا 2016، شبکه کنوانسیون بازل ( درباره کنترل انتقال برون مرزی پسماندهای زیان بخش و دفع آنها) ، از ردیاب های جی پی اس، در پسماندهای الکترونیکی برای ردیابی آنها استفاده کرد. نتیجه نشان داد که 30 درصد از پسماندهای الکترونیکی دریافتی در ایالات متحده در خارج از این کشور پیدا شدند.

به گفته دانیل سالمون، نویسنده اصلی این مطالعه، “مانع اصلی بازیافت شفاف در پسماندهای الکترونیکی هزینه آن است”. به گفته این محقق یکی از نتایج مطالعه ما این است که اگر راهی برای بازدهی بیشتر شرکت ها برای بازیافت پیدا کنیم، این مساله بازیافت غیر شفاف و روشهای غیرقانونی کمتر خواهد شد.

محققان استفاده از زنجیره نظارتی بر شرکت های بازیافت را راه حلی برای حل این مشکل می دانند. به گفته این محققان در مدل ارائه شده آنها، تاثیر نظارت و کنترل بر فعالیت شرکت ها دیده شده، اما خوداظهاری شرکت ها می تواند عدم صداقت در ارائه عملکرد را امکان پذیر سازد. اما در زنجیزه نظارت، رمزنگاری های صورت  گرفته میتواند مانع تقلب در بین بازیافت کنندگان پسماندهای الکترونیکی باشد.

منبع: ساینس دیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *