آوارگان محیط زیستی آمریکای مرکزی در پی طوفان اتا و یوتا

شهره صدری- بیش از 400 هزار نفر به کمک فوری در امریکای مرکزی نیاز دارند. حدود 140 هزار خانه در اثر طوفان های اتا و یوتا تخریب شده و 330 هزار نفر دسترسی به کمک های اضطراری را از دست داده اند.

بیش از 40 هزار نفر در هندوراس و گواتمالا به کمک های فوری بشردوستانه نیاز دارند. یک گروه از حقوق پناهندگان اعلام کرد که پس از یکماه از وقوع دو طوفان بزرگ گرمسیری، ویرانی گسترده ای در دو کشور آمریکای مرکزی وارد کرد.

براساس اعلام شورای امور پناهندگان نروژ، 140 هزار خانه در اثر طوفان های مهلک اتا و یوتا تخریب شده و 330 هزار نفر در اثر آسیب تخریب جاده ها و سیستم های ارتباطی هندوراس از کمک های اضطراری محروم ماندند.

مدیر امور پناهندگان  در آمریکای مرکزی و کلمبیا در خبری اعلام کرد که اوضاع کاملا وخیم است . دسترسی کل جوامع در اثر سیل و رانش زمین قطع شده است. صدها هزار نفر هنوز به کمک های اضطراری نیاز دارند و امکان دریافت کمک ها را ندارند. ده ها هزار بدلیل از دست دادن خانه های خود در خیابان ها و زیر پل ها می خوابند.

براساس گزارش های خبری، اتا و یوتا بیش از 200 نفر را در امریکای مرکزی کشته و خسارت زیادی به زیرساخت ها و خانه ها وارد آورده است. این خسارات بخصوص در کشورهایی رخ داده است که در حال حاضر با فقر و اثرات بیماری همه گیر و ویروس کرونا مبارزه می کنند.

به گزارش دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل، حتی قبل از وقوع طوفان نیز 5.3 میلیون نفر به کمک های بشردوستانه به علت فقر مزمن، وقوع خشونت ها و تغییر اقلیم نیاز داشتند. در سن پدروسولا، یکی از بزرگترین شهرهای هندوراس، صدها خانوار آواره در پناهگاه های موقت اسکان دارند. برخی دیگر در خیابانها خوابیده اند و تعداد کمی از آنها ماسک داشته و به آب و صابون  در این شرایط کرونا دسترسی دارند.

مارلون، مرد 32 ساله ای که به همراه دختر یکساله خود و همسر باردارش از طوفان فرار کرده است، به امور پناهندگان گفت: خانواده من خانه و تمام وسایل خود را از دست داده است و ما بدون هیچ غذایی بیرون ساختمان میخوابیم. ما توانستیم چند دست لباس برای دخترم بیاوریم ولی من و همسرم فقط آن چیزی را داشتیم که می پوشیم.

به گفته دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل، این منطقه کاملا مورد غفلت جامعه جهانی قرار گرفته است. این منطقه پس از وقوع طوفان یکی از بالاترین نرخهای آوارگان را به همراه داشته است.

منبع: الجزیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *