تایلندی ها در صورت حفاظت از جنگل های مانگرو میتوانند صاحب خانه شوند

شهره صدری- مقامات تایلندی با یک جامعه بدون زمین به توافق رسیده اند تا در صورت کمک به حفاظت از جنگل های حرا می توانند در این منطقه زندگی کنند. این شکلی از همکاری بی نظیری است که می تواند به حفاظت از جنگل های حرا کمک کند.

براساس یک توافق نامه بین دولت، گروه های حافظ حقوق بشر و حدود 45 خانواده در شهر ساحلی رانونگ، جامعه محلی در صورت مشارکت در حفاظت از جنگل های مانگرو، از حق مالکیت برخوردار نخواهد شد اما کمک ساخت خانه و دسترسی به تاسیات و زیرساختها را دریافت خواهد کرد.

این توافق نامه که در اوایل ماه نوامبر منعقد شده و شامل افراد بومی ساحل نشین است، در حال حاضر در شهرهای ساحلی دیگری مانند پوکت و کرابی در حال تکثیر است. مدیر بنیاد Chumchonthai که بخشی از توافق نامه است می گوید: جوامع مدت طولانی برای دستیابی به زمین جنگیده اند و ما تلاش کرده ایم تا از طریق مذاکرات متعدد راه حلی پید اکنیم. علاوه بر این این یک طرح آزمایشی است، اولین نمونه در نوع خود – الگویی از همکاری بین جوامع، سازمان های مدنی و دولت- که می تواند برای افراد فاقد زمین در مناطق حفاظت شده استفاده گردد.

حدود یک سوم از جمعیت 69 میلیون نفری تایلند برای امرار معاش خود به زمین وابسته هستند، اما براساس اعلام گروه های مدافع حقوق زمین که مدتهاست خواستار اصلاحات هستند، تقریبا 80 درصد از زمین های خصوصی بطور رسمی در اختیار کمتر از یک پنجم از مردم قرار دارد.

جوامع ساحلی در برابر توسعه و رونق گردشگری آسیب پذیر هستند، در حالیکه تلاش های حفاظتی دولت تنها در دسترسی به دریا و ماهیگیری خلاصه میشود.

وزیر منابع طبیعی و محیط زیست تایلند، سال گذشته پس از انتصاب به حل درگیری ها بین افراد فاقد زمین در کشور متعهد شده بود. به گفته این وزیر، اولویت دولت افرادی است که برای مسکن و کشاورزی به زمین نیاز دارند. اما دولت همچنان باید تعادلی بین استفاده از زمین و حفاظت از محیط زیست ایجاد کند.

جنگل های مانگرو از سواحل در برابر طوفان، طغیان دریا و سونامی محافظت می کنند. آنها همچنین کربن را جذب کرده و محل پرورش ماهیان جوان هستند. این جنگل ها یکی از منابع مهم امرار معاش جوامع ساحلی نیز می باشند.  در اوایل سال جاری، جامعه ای در شمال تایلند بدلیل تلاش های خود برای حفاظت از جنگل های تالابی مانگرو، و متوقف کردن توسعه صنعتی در آن، موفق به دریافت جایزه بین المللی شدند.

کارشناسان معتقدند اعتراضات چند ماهه اخیر مردم علیه سیاست های دولت باعث شده تا دولت تایلند اقداماتی در جهت کاهش نابرابری اجتماعی انجام دهد.

منبع: کانال اخبار آسیا

One thought on “تایلندی ها در صورت حفاظت از جنگل های مانگرو میتوانند صاحب خانه شوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *