فشار آمریکا بر کنیا برای دریافت زباله های پلاستیکی

شهره صدری – شرکت های نفتی در حال تولید پلاستیک ببیشتر هستند. آما آنها با دو مشکل بزرگ روبرو هستند:  بسیاری از بازارها در حال حاضر با پلاستیک غرق شده اند و تعداد کمی از کشورها مایل هستند که محلی برای دفع زباله های پلاستیکی جهان باشند.

طبق اسناد بررسی شده توسط نیویورک تایمز، یک گروه صنعتی به نمایندگی از بزرگترین تولید کنندگان مواد شیمیایی و شرکت های سوخت فسیلی در حال لابی برای تاثیرگذاری بر مذاکرات تجاری ایالات متحده با کنیا، یکی از بزرگترین اقتصادهای آفریقا است تا محدودیت های سختگیرانه خود را در مورد پلاستیک ها تغییر دهد. از جمله ممنوعیت سختگیرانه در مورد مصرف کیسه های پلاستیکی. همچنین فشار بر کنیا برای ادامه واردات پلاستیکی خارجی ادامه دارد. وارداتی که کنیا قول داده است آن را محدود کند.

تولیدکنندگان پلاستیک به خوبی به فراتر از مرزهای کنیا نگاه می کنند. آقای ادبرزیتوا، مدیر تجارت بین الملل شورای شیمی آمریکا، در نامه ای در تاریخ 28 آوریل به نماینده دفتر تجارت ایالات متحده نوشت: ” ما پیش بینی می کنیم که کنیا از طریق توافق نامه تجاری فی مابین میتواند در آینده به عنوان قطب تامین کننده مواد شیمیایی و پلاستیک های ساخته شده آمریکا به سایر بازارهای آفریقا تبدیل گردد”.

ایالات متحده و کنیا در بحبوحه مذاکرات تجاری قرار دارند و رییس جمهور کنیا، به صراحت اعلام کرد که مشتاق به دستیابی به توافق است. اما لابی های پشت صحنه شرکت های نفتی باعث ایجاد نگرانی در بین گروه های زیست محیطی در کنیا و خارج از آن هستند که در تلاش اند تا  هم از مصرف پلاستیک ها و هم ضایعات آن بکاهند.

کنیا مانند بسیاری از کشورها با ازدیاد پلاستیک ها دست و پنجه نرم میکند. در این کشور در سال 2017 قانونی سختگیرانه علیه کیسه های پلاستیکی تصویب کرد و سال گذشته این کشور یکی از بسیاری از کشورهای جهان بود که توافق نامه جلوگیری از ورود زباله های پلاستیکی را امضا کرد. پیمانی که صنایع شیمیایی خارج از کنیا با آن به شدت مخالفند.

مدیر اجرایی مرکز عدالت و توسعه محیط زیست، یک گروه غیرانتفاعی در نایروبی که در زمینه مشکل زباله های پلاستیکی فعالیت دارد معتقد است: پیشنهادات پلاستیک شورای شیمی آمریکا بطور حتم به معنای مواد پلاستیکی و شیمیایی بیشتر در محیط زیست کنیاست.

با توجه به تولید پلاستیک، این صنعت طی دهه گذشته بیش از 200 میلیاررد دلار امریکا برای کارخانه های تولید مواد شیمیایی و تولیدی در ایالات متحده هزینه کرده است. اما در حال حاضر، ایالات متحده 16 برابر بیشتر از کشورهای فقیر پلاستیک مصرف میکند.

در سال 2019، صادرکنندگان آمریکایی بیش از یک میلیارد پوند زباله پلاستیکی به 96 کشور جهان از جمله کنیا حمل کردند که براساس آمارهای تجاری ظاهرا قابل بازیافت است. اما بیشتر زباله ها، که اغلب حاوی سخت ترین مواد بازیافت پلاستیک هستند، در عوض به رودخانه ها و اقیانوس ها منتهی شده اند. چون زیرساخت های بازیافت در کنیا وجود نداشته و این مواد پلاستیکی در نهایت به اقیانوس ها سرازیر میشوند.  

بعد از ینکه چین در سال 2018 بندرهای خود را به روی بیشتر سطل های زباله پلاستیکی بست، صادرکنندگان به دنبال محل های جدید برای دفن پلاستیک ها بودند. صادرات به آفریقا در سال 2019 نسبت به سال گذشته بیش از چهاربرابر شده است.  سخنگوی شورای شیمی امریکا گفت که پیشنهادات این گروه نگرانی جهانی مقابله با پسماندها را برطرف می کند. در این نامه آمده است: برای جمع آوری، مرتب سازی، بازیافت و فرآوری پلاستیک های استفاده شده بویژه در کشورهای در حال توسعه مانند کنیا، نیاز جهانی برای حمایت از توسعه زیرساختها وجود دارد.

بعنوان مثال در مذاکرات با مکزیک و کانادا در سال 2018، تولید کنندگان مواد شیمیایی و سموم دفع آفات برای شرایط سخت تر تنظیم این صنایع برای کشورهای مختلف، لابی کردند و برنده شدند. در همان مذاکرات، مذاکره کنندگان تجاری با اصرار شرکت های غذایی ایالات متحده، سعی کردند مکزیک و کانادا را از هشدار به مردم در مورد خطرات مواد غذایی بی ارزش مانند فست فودها و برچسب گذاری آنها منع کنند. اما پس از اعتراض عمومی مردم، این طرح را کنار گذاشتند.

خانم شارون تیت، وکیل ارشد موسسه سیاست و تجارت غیر حزبی که بیش از یک دهه در زمینه مشاوره گفتگوهای تجاری در دو دولت ترامپ و اوباما کار کرده است گفت: پیشنهاد به کنیا واقعا زنگ خطر را به صدا در آورده است. او گفت لابی کنندگان شرکت ها پیشنهادهای ارائه میدهند که اغلب دولت ها آن را می پذیرند.

به گزارش نیویورک تایمز، سوابقی که از طریق درخواست های قانون آزاد دسترسی به اطلاعات توسط Unearthed، وابسته به گروه محیط زیست Greenpeace، مستقر در لندن بدست آمده، تصویری از روابط نزدیک تاجران، مقامات دولتی و نمایندگان صنعت را نشان میدهد.

بعنوان مثال، در تاریخ 29 مارس 2019، یک مقام اجرایی در گروه تجاری بازیافت به چندین لابی گر تجارت و دیگر مقامات فدرال نامه نوشته تا بیانیه اخیر فعالان محیط زیست را به آنها نشان دهد. وی نوشته است: این به ما غذای خوبی برای ساختن یک استرتژی میدهد.

در مصاحبه ای نویسنده ایمیل فوق، یکی از مقامات رشد تجارت ایالات متحده گفت که گروه بازرگانی وی با ممنوعیت صادرات مواد زائد پلاستیکی مخالفت می کند. زیرا آنها باید مانع خروج مواد قراضه پلاستیکی مناسب از بازیاف شدن شوند.

منبع: todayonline

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *