جنگل زدایی نگران کننده از ابتدای سال در آمازون و برزیل

براساس اعلام انیستیتو تحقیقاتی ملی فضایی برزیل (INPE )، 1202 کیلومترمربع از جنگل های آمازون برزیل ابتدای سال 2020 تا ماه آوریل ناپدید شده اند. این روند نگران کننده است زیرا  هنوز فصل خشک سال فرانرسیده است.

سال جدید تاریکی در انتظار بزرگترین جنگل گرمسیری جهان است. براساس داده هاس رسمی منتشر شده در 8 ماه می، جنگل زدایی بین ژانویه و آوریل در آمازون برزیل به رکورد جدیدی رسیده است.

براساس تصویر ماهواره ای از INPE، یک نهاد دولتی 1202 کیلومترمربع جنگل در چهار ماه نخست سال جاری ناپدید شده است. این جنگل زدایی 55 درصد بیشتر از مدت مشابه سال 2019 و بیشترین بازه زمانی مربوط به ژانویه تا اوریل از زمان شروع آمار ماهانه در سال 2015 است.

جنگل زدایی در آمازون برزیل در سال گذشته (2019) با 85 درصد افزایش، بیش از 10 هزار  و 123 کیلومترمربع بود که برای اولین بار از سال 2008 از رقم 10 هزار کیلومترمربع عبور کرده است.  کارشناسان هشدار میدهند که روند سال جاری نگران کننده به نظر میرسد چون هنوز فصل خشک که زمان آتش سوزی در جنگل های آمازون است آغاز نشده است.

این تخرب جنگل ها عمدتا در نواحی از جنگل های وحشی برای پاکتراشی، مناطقی که بهره برداری معادن و یا کشاورزی رخ میدهد. دولت راست گرای جدید برزیل اعلام کرده است که از 11 ماه می تا 10 ژوئن نیروهای ارتش را برای مبارزه با آتش سوزی جنگل ها اعزام خواهد کرد. اما عاقلانه تر به نظر میرسد که دولت بودجه و نیروی انسانی آژانسهای محیط زیستی را افزایش دهد که با به قدرت رسیدن دولت بسیار کم شده است.

به گفته دولت جدید راست گرای  برزیل، دولت ها از سال 1988 در این کشور با توسعه دستگاه های دموکرات و ایدئولوژیک، مانع از رشد اقتصادی کشور شده اند. دولت برزیل در ماه آوریل سال 2019، تمامی کارکنان موسسه Chico Mendes که مسئول نظارت و محافظت از تنوع زیستی در پارکهای طبیعی بودند را اخراج کرد ه و پلیس نظامی را که آگاهی از طبیعت نداشت، جایگزین آنها کرد.

ترجمه: شهره صدری

منبع: لوموند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *