باران بارید، پایتخت بی آب شد

شهره صدری – بارش باران و مسدود شدن جاده چالوس علاوه بر خسارات جانی بر جای گذاشته، منجر به قطعی آب چند روزه در تهران شد. زیرساخت های فرسوده و عدم نظارت بر آنها در سالهای اخیر باعث شده است تا تهران، پایتختی با حدود 10میلیون نفر جمعیت بر لبه تیغ فروریختن زیرساخت های کلان شهر قرار گیرد.

از روز جمعه آب در برخی مناطق تهران با افت فشار و قطعی همراه بود و تا به امروز نیز ادامه داشت. این قطعی آب از مناطق غربی تهران مرزداران، شهرآرا و ستارخان و دیگر محله های غرب تهران آغاز شد و به محدوده مرکزی پایتخت یعنی خیابان شهید مطهری، قائم مقام، ترکمنستان و هفت تیر نیز رسید.

نکته قابل توجه در این قطعی گسترده آب در مناطق شهری تهران، عدم اطلاع رسانی دقیق از علت واقعه و عدم اعلام زمان تقریبی رفع مشکل بود. شرکت و آب و فاضلاب تهران چندین بار اعلام کرد “مشکل قطعی آب تا چند ساعت آینده رفع خواهد شد” ولی این قطعی همچنان تا چندین روز ادامه داشت.

سردرگمی پایتخت نشینان در نواحی که با قطعی آب مواجه بود و عدم اطلاع رسانی شفاف دولت بر ناامیدی مردم از مدیریت شهری پایتخت افزود. گویا بی اعتنایی به حق مردم برای اطلاع از شرایط زیست به یک بدعت از سوی دولت در حال تبدیل شدن است.

عدم پاسخ دهی 122 آبفا نیز یکی از شکایات مطرح شده از سوی مردمی است که به دلیل زندگی در پایتخت، بهای گزافی پرداخت می کنند، ولی از خدمات متناسب برخوردار نیستند. علاوه بر آن تصاویری از آبرسانی با تانکر در محلات مرکزی تهران منتشر شد که با شعار سازگاری با کم آبی بر روی تانکرها، میتواند خبر از افزایش مدیریت های ضعیف در آینده در تامین آب پایتخت دهد.  شاید این چند روز قطعی آب در تهران و عدم پاسخگویی روشن و شفاف دولت، محکی برای سنجش تاب آوری پایتخت نشینان برای قطع آب در آینده بود.

در نهایت در روز دوشنبه اخباری جسته گریخته از طرف کارشناسی از مدیریت منابع آب منتشر شد با این مضمون که : «در سیلاب‌های اخیر زمین لغزشی در حاشیه بستر رودخانه کرج رخ داد و توده‌ای عظیم از سنگلاخ و کلوخه، از بدنه کوه کنده شد، لغزید و بستر رودخانه کرج را مسدود کرد. طول این توده را 300 متر و عرض آن را حدود 200 متر بود که در مقابل سد تخریب شد و ابعاد هر کدام از سنگلاخ‌ها نیز به اندازه یک خودرو سواری بود.»

براساس اظهارات این کارشناس مدیریت منابع آب، زمانی که بستر رودخانه کرج با حجم زیاد آوار مسدود شود، آب نمی‌تواند از سد کرج به پایین‌دست انتقال پیدا کند که این امر به از دسترس خارج شدن سامانه‌هایی که آب غرب و شمال غرب تهران را تامین می‌کنند، منجر شد. در نتیجه تهران بی آب شد.

اما اطلاعی از علت دقیق قطعی آب در مرکز شهر تهران اعلام نشد و به افت فشار و کارگران مشغول کارند بسنده شد.

و بالاخره امروز پس از چند روز قطعی آب در پایتخت، وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت آب و فاضلات تهران خبر از پایان قطعی آب دادند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *