بحران خشکسالی در یکی از بزرگترین رودخانه های آمریکا

شهره صدری – یکی از بزرگترین رودخانه های آمریکا در بحران قرار دارد. غرب ایالات متحده با خشکسالی تاریخی مواجه است و رودخانه کلرادو را کم آبی تهدید می کند.  آبراهه ای کلیدی که برخی از بزرگترین شهرهای کشور را تغذیه می کند و ساکنان این منطقه بحران کم آبی دست و پنجه نرم می کند.

سطح آب رودخانه به پایین‌ترین حد خود رسیده است و کم آبی دو مخزن بزرگ ایالات متحده – دریاچه مید و دریاچه پاول – و میلیون‌ها نفر از مردمی که به رودخانه متکی هستند را تهدید می‌کند.

این رودخانه ششمین رودخانه بزرگ ایالات متحده است

این رودخانه با 2330 کیلومتر، ششمین رودخانه بزرگ در ایالات متحده است. کلرادو از کوه های راکی شروع می شود و از گرند کنیون و چندین ایالت ایالات متحده می گذرد و سپس به خلیج کالیفرنیا در مکزیک می ریزد.

حوضه رودخانه کلرادو حدود 647000 کیلومتر مربع ا تقریباً 8 درصد از قاره ایالات متحده است.

تامین کننده آب 40 میلیون نفر است

تقریباً 40 میلیون نفر در مکزیک و در هفت ایالت ایالات متحده برای آب آشامیدنی خود به رودخانه کلرادو و شاخه های آن متکی هستند.

هفت ایالت حوضه رودخانه کلرادو به یک حوضه بالایی – وایومینگ، یوتا، نیومکزیکو و کلرادو – و یک حوضه پایین‌تر، آریزونا، کالیفرنیا و نوادا تقسیم می‌شوند. سی قبیله بومی به رسمیت شناخته شده فدرال نیز در این منطقه زندگی می کنند.

آب رودخانه در درجه اول به مصرف کشاورزی می رسد

این رودخانه برای تولید برق آبی و همچنین برای فعالیت های تفریحی استفاده می شود. اما کاربرد اصلی آن در بخش کشاورزی است که نزدیک به 70 درصد از عرضه را تشکیل می دهد. این آب بیش از دو میلیون هکتار زمین را آبیاری می کند.

منطقه آبیاری امپریال، که به یک منطقه کشاورزی غنی در جنوب کالیفرنیا خدمات رسانی می کند، تنها بزرگترین مصرف کننده آب رودخانه کلرادو در حوزه جنوبی است.

این رودخانه در سال 2022 به عنوان پرتهدیدترین رودخانه آمریکا از لحاظ ادامه حیات انتخاب شد.

گروه امریکن ربورز، یک گروه مستقر در واشنگتن دی سی که از آب سالم و رودخانه های سالم حمایت می کند، سال گذشته رودخانه کلرادو را به عنوان در معرض خطرترین رودخانه ایالات متحده معرفی کرد.

این سازمان گفت: «در رودخانه کلرادو آب کافی برای رفع تمام نیازهای فعلی وجود ندارد»، و افزود که انتظار می‌رود تغییرات آب و هوایی تا سال 2050 بین 10 تا 30 درصد جریان رودخانه را کاهش دهد.

در این بیانیه آمده است: «خشکسالی سال‌ها بر بخش‌های بزرگی از حوضه رودخانه کلرادو تأثیر گذاشته است – کوچک شدن برف، دمای بیشتر و تبخیر فزاینده منجر به خشکی گسترده (یعنی خشکی شدید) شده است که منابع آب و سلامت رودخانه‌ها را به خطر می‌اندازد».

تلاش ها برای نجات رودخانه کلرادو ادامه دارد

سال‌ها است که مقامات ایالات متحده به دنبال کاهش مصرف آب بوده‌اند، زیرا خشکسالی، تشدید شده توسط تغییرات آب و هوایی، باعث کاهش سطح آب رودخانه کلرادو شده است.

در اوایل سال جاری، شش ایالت از هفت ایالت حوضه آبریز ایالات متحده پیشنهادی را برای کاهش ارائه کردند در حالی که کالیفرنیا طرح خود را ارائه کرد. انتظار می رود تا اواسط سال 2023 تصمیم فدرال در مورد قطع آب اتخاذ شود.

منبع: الجزیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *