آیا رشت در زباله غرق میشود

شهره صدری – به گزارش پایگاه خبری مرور گیلان، حدود یک ماه از دستور استاندار گیلان مبنی بر توقف فعالیت دفنگاه سراوان می گذرد. حال زباله های شهر رشت و حومه بین کارخانه کودآلی و حومه رشت سرگردان مانده اند.

اسدالله عباسی، استاندار گیلان با دستور توقف فعالیت دفنگاه سراوان، از دهیاران روستاها خواست تا خودشان فکری به حال زباله های روستایی کنند. بزرگترین معضل استان که همان مدیریت زباله است در نهایت به دوش روستاییان و دهیاران گذاشته شد. روستاییانی که هیچ یک ادعایی در مدیریت پسماند نداشته و هیچ کس از آنها توقع ندارد تا بزرگترین مشکل استان را با دستانی خالی حل کنند. مشکلی که بارها و بارها شرکت های بزرگ، دانشگاه ها و مدیران این دولت و آن دولت با طمطراق خواستند حل کنند و نتوانستند.

به نظر میرسد اعلام  دستوری مدیریت زباله های روستایی به دهیاران و توقف دفنگاه سراوان بدون هیچ پشتوانه و تمهیدات اجرایی قابل اتکا شکل گرفته است. چرا که مه مکان جدیدی برای دفن زباله معرفی شده است و نه ظرفیت و توان کارخانه کود آلی برای مدیریت زباله های تولیدی شهری رشت کافی نیست.

بنابر گزارش های رسیده، هم اکنون کوهی از زباله ها در کارخانه کودآلی تلنبار شده و وضعیت به نقطه قرمز رسیده است و طی کمتر از دو هفته دیگر این کارخانه امکان دریافت زباله های جدید شهر را نخواهد داشت.

بنابر گزارش تیم خبری مرور گیلان، پایش 193 کیلومتر از کوچه ها و جاده های و گذرهای اطراف شهر رشت نشان میدهد که زباله های روستاهای همجوار شهر رشت نیز جمع آوری نشده است. در برخی روستاها زباله ها سوزانده میشود و در برخی دیگر در حومه روستا پراکنده میشود.

سال 1402، در رشت با بحران زباله و مدیریت دستوری بدون پشتوانه اجرایی و عقلانی آغاز گردیده است. هنوز فروردین ماه به پایان نرسیده است و این حجم از زباله در اطراف شهر رشت، زنگ خطر شیوع بیماری های واگیردار و نشت آلودگی به منابع آبی و اراضی کشاورزی را به صدا در آورده است.

برای دیدن تصاویر از پخش و رهاسازی زباله ها در اطراف رشت به این صفحه مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *