در افریقا، مقابله پایدار با کرونا نمیتواند مساله آب را پنهان کند

بین 70 تا 80 درصد بیماری ها در قاره افریقا بدلیل کیفیت پایین آب و نبود امکانات بهداشتی کافی است.

در سالهای اخیر، بسیاری از شهرهای افریقا برای جلوگیری از کمبود آب آشامیدنی مجبور به اقدامات جدی شده اند. همه ما کمبود تاریخی را که در سال 2018 در شهر کیپ تاون آفریقای جنوبی رخ داد را به یاد می آوریم. مقامات آفریقای جنوبی با جیره بندی آب آشامیدنی به ازای 50 لیتر در روز به ازای هر نفر، در شهری که قبلا از مقادیر بالای مصرف برخوردار بود، به سختی توانستند از بروز فاجعه جلوگیری کنند.

در همان سال، در شهر در ساحل عاج، 8.5 میلیون دلار بودجه اضطراری از بانک جهانی جهت مقابله با کمبود شدید آب آشامیدنی دریافت شد. این بودجه صرف احداث ایستگاه های تصفیه آب، ایستگاه ها یپمپاژ در روستاهای اطراف شهر و همچنین ایجاد شبکه توزیع آب آشامیدنی، تامین تانکرهای حمل آب و غیره گردید.

در حالیکه توصیه اول سازمان بهداشت جهانی برای محافظت در برابر ویروس کرونا شستشوی مکرر دستان با آب و صابون است، بدیهی است دسترسی به آب سالم در خانه ها برای کل جمعیت ضروری است. با این حال، در کشورهای جنوب صحرای افریقا، تقریبا 63 درصد از جمعیت شهری، که اصلی ترین منابع ابتلا به بیماری هستند، در دسترسی به خدمات آبرسانی با مشکل مواجه هستند و امکان شستن دستهای خود را ندارند. تخمین زده میشود که بین 70 تا 80 درصد از بیماری های این قاره بدلیل کیفیت پایین آب و عدم وجود بهداشت کافی مربوط به بیماری های مرتبط با آب مانند اسهال خونی و وبا بوده و از اصلی ترین علت های مرگ و میر نوزادان است.

دولت های افریقایی به تازگی برنامه های اضطراری را برای مقابله سریع با بحران کوید-19 به اجرا در آورده اند. اما بیشتر این برنامه ها عمدتا مبتنی بر واکنش اضطراری سلامتی و اندکی در بهبود دسترسی به آب متمرکز است. و این اقدامات بیشتر متمرکز بر نصب تجهیزات شستشوی دست  در مراکز درمانی و عمومی است.

همه گیری بیماری، سیل و خشکسالی

مشکل دسترسی به آب آشامیدنی از آنجایی که جمعیت در قاره آفریقا به سرعت در حال افزایش است، بسیار مهم است. تا سال 2050، بیش از 1.6 میلیارد افریقایی در شهرها و زاغه ها زندگی خواهند کرد. در چند سال آینده، صدها شهر بزرگ مانند لاگوس (23 میلیون نفر) یا کینشاسا با 12 میلیون نفر به جمعیت دوبرابری خواهند رسید. این درحالی است که، جهان همچنان بیماری های همه گیر دیگری را نیز تجربه خواهد کرد. و از سوی دیگر تغییر اقلیم فقط خشکسالی و سیل را افزایش میدهد که در حال حاضر بسیاری از شهرها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

بنابراین ضروری است که دولتهای آفریقایی استراتژی هایی را به کار گیرند، بخشی از بودجه خود را صرف سیاست هایی برای تامین خدمات ارائه آب و بهداشت به همه آفریقایی ها تدوین کند. چندین راه حل برای آنها در دسترس است:

  • سرمایه گذاری را در زمینه آب و فاضلاب افزایش دهید. مطابق با هدف ششم اهداف توسعه پایدار، افریقا باید طی ده سال آینده سرمایه گذاری زیادی را در بخش های آب و فاضلاب انجام دهد. بین 10 تا 15 میلیارد دلار سرمایه گذاری سالانه برای تامین آب آشامیدنی کل مردم و تامین بهداشت اولیه مورد نیاز است. با این حال، کشورهای افریقایی در حال حاضر بیش از 0.5 درصد از تولید ناخالص ملی خود را به این بخش اختصاص داده اند و تنها بخش کوچکی از کمک های بین المللی را در آن سرمایه گذاری می کنند. 
  • تضمین مالی شرکت های تصفیه و توزیع آب. طبق مطالعه اخیر بانک جهانی در مورد عملکرد خدمات آبرسانی در آفریقا، نیمی از شرکت ها و موسسات درآمد کافی برای تامین هزینه های عملیاتی و نگهداری ندارند. بنابراین تقویت ظرفیت های عملیاتی و مقاومت در برابر شرکت های دولتی یا خصوصی ضروری است تا بتوانند ضمن اینکه از نظر مالی تامین میشوند، آب مرغوب، به مقدار کافی و با قیمت قابل قبول سیاسی و اجتماعی را تامین کنند.
  • –           استفاده مجدد از فاضلاب. در بسیاری از کشورها، فاضلاب به روش دیگری برای بپاسخ به تقاضای آب تبدیل می شود، بویژه در مناطق شهری که حاشیه آن برای توسعه اراضی باغبانی برای تغذیه ساکنان شهری در نظر گرفته میشود. بعنوان مثال در اسرائیل 91 درصد از آب مصرفی تصفیه میشود و 71 درصد برای آبیاری محصول استفاده میشود. با این حال، در کشورهای آفریقایی فقط 10 درصد فاضلاب تصفیه میشود. این کشورها با استفاده دوباره بیشتر از آب برای آبیاری زمین های کشاورزی، می توانند ضمن استفاده از رویکردهای اقتصادی مدور و امنیت آب، امنیت غذایی در این قاره را تضمین کنند.

بحران سلامتی تاریخی که ما در آن قرار داریم، ضربه های جدی را به اقتصاد جهانی وارد آورده است. اما ضربات شدید تر این بحران بهداشتی به اقتصادهای شکننده تر در افریقا وارد خواهد آمد. پاسخ سریع به بحران کوید 19 در افریقا مسلما نمی تواند  پنهان کننده بحران آب و فاضلاب در این قاره باشد.

ترجمه: شهره صدری

منبع: لوموندhttps://b2n.ir/959833

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *