خشکسالی همچنان بزرگترین دریاچه آب شیرین چین را تهدید می کند

شهره صدری – خشکسالی باعث شده است که روند کوچک شدن بزرگترین دریاچه آب شیرین چین،پویانگ، همچنان ادامه یابد.

بزرگترین دریاچه آب شیرین چین در حال حاضر به 20 درصد از اندازه معمول خود در سال رسیده است.

به هوا برخواستن شن و غبار با باد صحرا چیز عجیبی نیست. اما دیدن این صحنه در بزرگترین دریاچه آب شیرین چین، پویانگ، عجیب است.

ویدئویی که اخیرا توسط یکی از ساکنان محلی در اینترنت پخش شده، وضعیت بخش‌هایی از دریاچه را در حال حاضر نشان می‌دهد. مساحت دریاچه پویانگ به 20 درصد از اندازه معمول خود رسیده است.  روز جمعه، سطح آب در ایستگاه هیدرومتری شینگزی به 7.1 متر کاهش یافت که از سال 1951 یک رکورد است.

دریاچه پویانگ تصویری از خشکسالی شدید در حوضه رودخانه یانگ تسه را از ماه ژوئیه به دنبال امواج گرمای سوزان و بارش کم ارائه می دهد.

مسئولین کنترل سیل و امدادرسانی در زمان خشکسالی گفتند که پیش بینی می شود وضعیت همچنان ادامه داشته باشد، اما امنیت آبی در منطقه همچنان می تواند به لطف آب ذخیره شده در مخازن اصلی تضمین شود.

بر اساس گزارش وزارت منابع آب، میزان بارش در این حوضه از ماه جولای تقریباً نصف سال‌های عادی بوده است. تا به امروز، خشکسالی تقریباً 2 میلیون هکتار از زمین های کشاورزی را در شش منطقه استانی در امتداد یانگ تسه، از جمله شهرداری چونگ کینگ، و استان های هونان و جیانگشی تحت تأثیر قرار داده است.

در حال حاضر آبرسانی به 290 هزار نفر و 350 هزار رأس دام بزرگ قطع شده است.

یائو ونگوانگ، رئیس کنترل سیل و خشکسالی در این وزارتخانه، در مصاحبه با خبرگزاری شین هوا، گفت که علیرغم خشکسالی مداوم، تامین آب برای رفع خشکسالی در مناطق آسیب دیده در حوضه به طور کلی قابل مدیریت است.

وی گفت: تامین آب برای مناطق آبی بزرگ و متوسط و مناطق شهری به طور موثر تضمین شده است.

در 12 سپتامبر، این وزارتخانه عملیات تکمیل آب را برای رهاسازی آب از مخازن اصلی در قسمت بالایی یانگ تسه و اطراف دو دریاچه اصلی حوضه – پویانگ و دانگتینگ – آغاز کرد. وی گفت که این عملیات تاکنون در مجموع نزدیک به 1.9 میلیارد متر مکعب آب تخلیه شده است.

رئیس کنترل سیل و خشکسالی خاطرنشان کرد: در اقدامی برای حمایت از ساخت تاسیسات تامین آب اضطراری، از جمله گمانه‌ها و تجهیزات حمل و نقل آب، 910 میلیون دلار کمک‌رسانی به مناطق آسیب‌دیده از خشکسالی در حوضه اختصاص داده شده است.

پایین دست یانگ تسه و مناطق اطراف پویانگ و دونگتینگ دشت هایی با سطح بالای آب زیرزمینی هستند. برخی از مکان‌های گرفتار خشکسالی در مناطق کوچک آبی و آن‌هایی که در حاشیه مناطق آبی بزرگ و متوسط قرار دارند، می‌توانند چاه‌هایی حفر کنند تا به طور موثر کمبود آب آبیاری را برطرف کنند.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که بارش در پایین دست یانگ تسه در پاییز کم خواهد بود.

وزارت آب چین، برای مقابله با این وضعیت، عملیات تکمیل آب مناسب و تنظیم شده به موقع را اجرا خواهد کرد.

وزارت آب تاکید کرد: هر شهرستان در حوضه باید اقدامات ویژه ای را برای کنترل خشکسالی انجام دهد و برنامه های اضطراری برای تامین منابع آب برای زندگی و تولید مردم، مطابق با نامطلوب ترین شرایطی که ممکن است رخ دهد، تدوین کند.

این وزارتخانه همچنین از مقامات محلی خواست تا ساخت تأسیسات کاهش خشکسالی را در حالی که تلاش می کنند ظرفیت های خود را برای مقابله با رویدادهای شدید آب و هوایی تقویت کنند، تقویت کنند.

منبع: chinadaily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *