تخلیه آب به یانگ تسه برای مبارزه با خشکسالی

شهره صدری – وزارت منابع آب چین در حال تخلیه آب بیشتری به حوضه رودخانه یانگ تسه از مخازن سدهای اطراف است، به این امید که خشکسالی طولانی در منطقه عمده تولید برنج را در یک زمان بحرانی برای رشد محصول کاهش دهد.

معاون وزیر آب چین، لیو ویپینگ گفت: اواسط سپتامبر زمان حساسی برای آبیاری برنج در بخش میانی و پایینی یانگ تسه است و بنابراین با عملیات تخلیه آب انتظار می‌رود تقریبا 1.8 میلیارد متر مکعب آب رهاسازی شود .

این مقدار آب برای رفع نیاز آب در پکن، شهری با جمعیت تقریبا 22 میلیون نفر، برای بیش از پنج ماه کافی است. به طور متوسط سالانه حدود 4 میلیارد مترمکعب آب در پایتخت مصرف می شود.

لیو ویپینگ گفت: “پیش بینی ها نشان می دهد که حوضه یانگ تسه همچنان در اواسط و اواخر سپتامبر از  بارش نسبتاً کمتری خواهد داشت. وضعیت خشکسالی همچنان وخیم است.”

وی خاطرنشان کرد که این وزارتخانه در حال آماده سازی راه هایی برای مقابله با خشکسالی شدید است که ممکن است برای مدت طولانی ادامه داشته باشد. با توجه به تقاضای آب برای کاهش خشکسالی در مراحل فعلی و بعدی، وزارتخانه تلاش خواهد کرد تا ذخیره آب را در مخازن اصلی افزایش دهد تا ایمنی تامین آب و کشتیرانی را تضمین کند.

ژانگ دانچیانگ، معاون اداره حفاظت از آب روستایی و توسعه نیروگاه آبی چین گفت: حصول اطمینان از برداشت محصول در پاییز برای ایمنی غذایی کشور بسیار مهم است، زیرا غلات پاییزه 75 درصد از تولید غلات کشور را تشکیل می دهد.

او گفت 356 منطقه آبیاری اصلی که برای آبیاری به آب های سطحی در استان های هوبی، هونان، جیانگشی، آنهویی و جیانگ سو در بخش میانی و پایین دست یانگ تسه وابسته هستند، وجود دارد. برنج به عنوان محصول اصلی آنها، این مناطق عمده آبیاری در مجموع 1.9 میلیون هکتار را پوشش می دهند.

لیو ژیو، معاون مرکز اطلاعات این وزارتخانه، گفت که حوضه یانگ تسه امسال شدیدترین و گسترده ترین خشکسالی را در شش دهه گذشته متحمل شده است.

وی خاطرنشان کرد: از ماه جولای تاکنون این حوضه به طور متوسط 190 میلی متر بارندگی داشته است که حتی نصف میزان معمول بارندگی نداشته و این میزان بارندگی از سال 1961 کم سابقه بوده است.

برای مقابله با این وضعیت، این وزارتخانه قبلاً از 16 آگوست آب را از مخازن سدها تخلیه کرده بود و تقریباً 3.6 میلیارد متر مکعب آب از مخازن اصلی واقع در بالادست یانگ تسه و اطراف دو دریاچه اصلی پویانگ و دونگتینگ در حوضه آزاد کرده است.

منبع: chinadaily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *