ذوب شدن کامل یخ ها در ارتفاعات گردنه سوئیس

شهره صدری- لایه ضخیم یخی که قرن‌ها یک گردنه کوهستانی سوئیس را پوشانده است، ظرف چند هفته کاملاً آب می‌شود. گرمای شدید تابستان امسال در اروپا باعث ذوب شدن یخچال های آلپ با سرعتی بالا شده است. بطوری که دانشمندان سرعت ذوب شدن یخچال های آلپ را فاجعه بار می خوانند.

گذرگاه بین یخچال‌های طبیعی سیکس روژ و سنفلرون حداقل از دوران روم یخ زده است. اما با عقب نشینی هر دو یخچال، صخره برهنه خط الراس بین این دو در حال ظهور است و قبل از پایان تابستان کاملاً عاری از یخ خواهد بود.

پیست اسکی گلسیه 3000 روز پنجشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: «این گذر طی چند هفته به طور کامل در هوای آزاد خواهد بود.»

این درحالی است که ضخامت یخ در این پیست در سال 2012 بیش از 15 متر بود. اسکی بازان می توانستند از یک یخچال به یخچال دیگر بر فراز قله سر بخورند. اما اکنون نواری از سنگ بین آنها پدیدار شده است و تنها آخرین تکه یخ باقی مانده است.

یخچال ها در جایی ذوب شده اند که بیش از 2000 سال است که کسی بر روی آن قدم نگذاشته است.

یخچال سیکس روژ احتمالا طی 10 تا 15 سال آینده به دریاچه تبدیل خواهد شد. عمق آن باید حدود 10 متر با حجم 250000 متر مکعب باشد.

مسئول پیست اسکی گلسیه 3000 گفت: “ما در حال برنامه ریزی برای تجدید تاسیسات در این منطقه در سال های آینده هستیم و یک ایده این است که مسیر تله کابین فعلی را تغییر دهیم تا امکان دسترسی مستقیم بیشتری به یخچال طبیعی سنفلرون فراهم شود.”

روی بخش‌هایی از یخچال‌های طبیعی سنفلرون در کنار گذرگاه پوشش‌هایی برای محافظت از آنها در برابر پرتوهای ذوب خورشید قرار داده شده است.

پوشاندن یخچال برای جلوگیری از ذوب شدن در آلپ

مائورو فیشر، یخ‌شناس و محقق دانشگاه برن، گفت که کاهش ضخامت یخچال‌های طبیعی در این منطقه در سال جاری در مقایسه با 10 تابستان گذشته به طور متوسط سه برابر بیشتر خواهد بود.

ذوب شدن یخچال ها آنها را ناپایدارتر می کند، که باعث می شود برای ورزش های زمستانی و پیاده روی کمتر قابل دوام باشند، اما همچنین به این معنی است که چیزهایی که برای سال ها، حتی دهه ها در یخ مدفون شده اند، می توانند دوباره ظاهر شوند.

ذوب شدن یخچال در خط الراس 2800 متری در حوزه اسکی گلسیه 3000 در غرب سوئیس

در دو هفته گذشته، دو اسکلت انسان بر روی یخچال های طبیعی در واله سوئیس پیدا شد. کار برای شناسایی بقایای باقی مانده در حال انجام است.

به گزارش خبرگزاری سوئیس، پلیس واله فهرستی از حدود 300 نفر را در اختیار دارد که از سال 1925 مفقود شده اند.

در ژوئیه 2017، یخچال سنفلرون اجساد زوجی را پیدا کرد که در سال 1942 ناپدید شده بودند. استخوان های سه برادری که در سال 1926 درگذشتند در ژوئن 2012 در یخچال الچ  پیدا شد.

و هفته گذشته لاشه هواپیمای سقوط کرده در کوه های آلپ در سال 1968 در یخچال طبیعی آلتش کشف شد. جسد سه سرنشین هواپیما در آن زمان پیدا شد اما لاشه هواپیما پیدا نشد.

منبع: الجزیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *