کودکان دیگر در یمن نخواهند جنگید

شهره صدری – حوثی ها طرح سازمان ملل را برای پایان دادن به استخدام کودک سرباز امضا کردند. از آغاز جنگ یمن در سال 2015، نزدیک به 10000 کودک در یمن کشته شده اند.

شبه‌نظامیان حوثی متعهد شده اند که ظرف ۶ ماه کودکان را از صفوف خود شناسایی و آزاد کنند.

سخنگوی سازمان ملل روز دوشنبه گفت: شبه‌نظامیان حوثی یمن با سازمان ملل برنامه‌ای را امضا کرده‌اند تا به عضوگیری و استفاده از کودکان در درگیری‌های مسلحانه پایان داده شود . کشتار و معلولیت دختران و پسران، حمله به مدارس و بیمارستان‌ها و سایر موارد نقض فاحش در جنگ یمن بود .

نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان در طول هفت سال جنگ در یمن بارها مواضع انسانی مانند مدارس و بیمارستان ها را بمباران کردند.

استفان دوجاریک افزود : از امروز، طرف‌های اصلی درگیری همه تعهداتی را برای پایان دادن و جلوگیری از تخلفات شدید علیه کودکان امضا کرده‌اند.

گزارش سازمان ملل در ژانویه فاش کرد که نزدیک به 1500 کودک استخدام شده توسط شبه نظامیان حوثی در جنگ در سال 2020 و بیش از 500 نفر دیگر در سال بعد کشته شدند. بیش از 10 هزار کودک در جنگی که از  سال 2015 در یمن آغاز شد کشته شده اند.

کارشناسان سازمان ملل بارها گفته‌اند که حوثی‌ها کودکان را جذب می‌کنند و از اردوگاه‌های تابستانی و مساجد برای آموزش نحوه کار با سلاح استفاده می‌کنند.

نماینده سازمان ملل در امضای این توافق نامه خطاب به طرفین درگیر در جنگ یمن گفت: از فرصت آتش‌بس فعلی برای اولویت‌بندی حقوق کودکان و نیازهای آنها استفاده کنند. او بر تمایل سازمان ملل برای حمایت از حوثی‌ها در اجرای این توافق تاکید کرد.

آتش بس به رسمیت شناخته شده بین المللی میان حوثی ها و دولت یمن از روز اول ماه مبارک رمضان اجرایی شده است. این آتش بس دو ماه طول می کشد و امکان تمدید آن وجود دارد.

طرفین توافق کرده بودند که حملات زمینی، هوایی و فرامرزی را متوقف کنند، به نفتکش‌ها اجازه ورود به بندر حدیده، بازگشایی فرودگاه صنعا برای پروازهای تجاری و رفع محاصره تعز را بدهند.

منبع: عرب نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *