ممنوعیت بسته بندی پلاستیکی میوه و سبزیجات در فرانسه

شهره صدری – فرانسه می گوید با ممنوعیت جدید بسته بندی پلاستیکی میوه و سبزیجات انتظار دارد تا سالانه حدود یک میلیارد مورد زباله پلاستیکی را حذف کند.

این ممنوعیت براساس مقررات جدیدی که دولت اتخاذ کرده است، از روز شنبه اجرا میشود. این مقررات با توجه به تشدید آلودگی در جهان در جهت حذف پلاستیک های یکبار مصرف وضع شده است.

براساس قوانین جدید، تره فرنگی و هویج، گوجه فرنگی و سیب زمینی، سیب و گلابی و حدود 30 قلم میوه و سبزیجات دیگر را نمی توان با بسته بندی پلاستیکی فروخت. در عوض آنها باید در مواد قابل بازیافت پیچیده شود.

پلاستیک همچنان برای میوه های شکننده تر مانند توت ها و هلو مجاز خواهد بود، اما به تدریج در سال های آینده حذف خواهد شد. مجلات و سایر نشریات نیز باید بدون بسته بندی پلاستیکی ارسال شوند و رستوران های فست فود دیگر مجاز به ارائه اسباب بازی های رایگان به کودکان نخواهند بود.

اواخر سال 2022، در فضاهای عمومی امکان تهیه آب آشامیدنی فراهم خواهد شد تا استفاده از بطری های پلاستیکی کاهش یابد. دولت می گوید با این تمهیدات انتظار میرود حدود یک میلیارد مورد زباله پلاستیکی سالانه حذف شود.

آن الیزابت موته، روزنامه نگار و نویسنده فرانسوی، به الجزیره در اینباره گفت که واکنش های متفاوتی نسیت به وضع قوانین جدید وجود داشته است.

به گفته موته، این کمی شبیه به اسکیزوفرنی است. زیرا از یک طرف، فرانسوی ها از نیاز به کاهش استفاده از پلاستیک بسیار آگاه هستند. پشتیبانی گسترده ای برای عدم استفاده زیاد از پلاستیک وجود دارد. از طرف دیگر، هنگامی که خودتان سبزیجات خریداری می کنید، متوجه میشوید که هیچ کاری برای یافتن روش های جدید بسته بندی که مانع از تجزیه سریع محصولات شود، انجام نشده است.

نکته دیگر این است که این درست در زمان کووید رخ میدهد . کاملا صادقانه بگویم، مردم از اینکه دیگران سبزی های شان را دست بزنند خوشحال نمی شوند. مردم دقیقا نمی دانند در این قانون جدید قرار است چگونه سبزی ها و میوه ها را دریافت کنند. در این مورد نکات مثب و منفی وجود دارد.

در همین حال، صنعت بسته بندی فرانسه اعلام کرده که از قوانین جدید، بویژه ممنوعیت استفاده از پلاستیک های بازیافتی، ناامید شده است.

لوران گراندین، رئیس انجمن ایترفرل در بخش میوه و سبزیجات، شکایت کرد که هرگز در مورد این قانون با آنها مشورت نشد. او به خبرگزاری فرانسه گفت که هزینه ها برای شرکت های کوچکی که مجبورند به استفاده از پلاستیک برای صادرات خصوصا صادرات سیب های فرانسوی به بریتانیا ادامه دهند،غیر قابل جبران خواهد است.

الیپسو انجمنی که نماینده تولید کنندگان است، در بیانیه ای اعلام کرده که شرکت هایی که تا کنون سالها بر روی استفاده از پلاستیک های بازیافتی و تجزیه پذیر برای بسته بندی میوه و سبزیجات کار کرده اند، فعالیت شان متوقف خواهد شد.

الیپسو و پلوویا، اتحادیه ای متشکل از 3500 شرکت تولید کننده بسته بندی، از دولت فرانسه به شورای دولتی فرانسه که صلاحیت رسیدگی به اختلافات اداری را دارد، شکایت کرده اند. آنها در شکایت خود به تحریف بازارهای اروپایی، اعتراض کرده اند چرا که این ممنوعیت فقط در فرانسه اعمال میشود.

اما آرمند چاین، مدیر بازاهای صنعتی در شرکت بسته بندی  DS Smith، مزایای این قانون را فقط برای شرکت های تولید کننده بسته بندی مقوایی می داند. او گفت: تخمین زده میشود که در اروپا، از هشت میلیون تن پلاستیک تولید شده در سال برای بسته بندی یکبار مصرف، 1.5 میلیون تن می تواند از قبل حذف شود.

به اعتقاد وی، این حدود 70 میلیارد واحد بسته بندی پلاستیکی یکبار مصرف، یا حدود هفت میلیارد یورو پتانسیل گردش مالی اضافی برای صنعت مقوا را نشان میدهد.

منبع: الجزیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *