مرگ روستاییان هند با آب آلوده به آرسنیک

شهره صدری – محققان هندی اعلام کردندکه در پنج سال گذشته آلودگی آرسنیک در سراسر هند 145 درصد افزایش یافته است. همچنین این محققان در مورد ظهور بحران جدیدی هشدار می دهند. آب های زیرزمینی آلوده به آرسنیک روستاییان را در معرض جدی خطر شیوع سرطان قرار داده است.

سال 2017 با مراجعه بیماری که از سرطان کلیه رنج میبرد مشخص شد که 9 عضو خانواده این بیمار در بیست سال گذشته بر اثر سرطان جان باخته اند. پزشکان همچنین ضایعات شدید پوستی را روی بدن این بیمار مشاهده کردند که از علایم مسمومیت با آرسنیک بود.

تیم پزشکی بعد از تشخیص مسمویت با آرسنیک به روستا رفت. دختر خانواده بیمار و تعدادی از اهالی روستا نیز دچار ضایعات پوستی و مشکلات گوارشی بودند. با جمع آوری نمونه های آب زیرزمینی مصرفی روستاییان و آنالیز آن مشخص شد که منبع آب زیرزمینی آلوده به آرسنیک است.

یافته ها نشان داد که آرسنیک موجود در منبع آب زیرزمینی روستاهای منطقه  حدود 244 میکرو گرم بر لیتر است، این در حالی است که حد استاندارد سازمان بهداشت جهانی برای آرسنیک در آب 10 میکروگرم بر لیتر است. نتایج آنالیز نمونه های مو از روستاییان نیز نشان داد که در 90 درصد از نمونه های مو جمع آوری شده میزان آرسنیک از حد مجاز بیشتر است. بیشترین میزان آرسنیک در نمونه مو آنالیز شده 35.5 میلیگرم بر کیلوگرم بود. تیم تحقیقاتی همچنین اعلام کرد که شش نفر از داوطبین این مطالعه در طول تحقیق بر اثر سرطان جان باختند.

آرسنیک از طرف سازمان بهداشت جهانی بعنوان یکی از 10 ماده شیمیایی تاثیر گذار بر سلامت اعلام شده است. حدود 300 میلیون نفر در سراسر جهان تحت تاثیر آبهای زیرزمینی آلوده به آرسنیک قرار دارند. اغلب این افراد در هند و بنگلادش ساکن هستند.

در پنج سال گذشته آلودگی آرسنیک در سراسر هند 145 درصد افزایش یافته است. آرسنیک بطور طبیعی در زمین وجود دارد و می تواند از خاک و سنگ ها بدلیل فرآیند هوازدگی به سفره های آب زیرزمینی نفوذ کند.

ضایعات پوستی ناشی از مسومیت آرسنیک

به گفته آشوک کومار قوش، محقق و رییس شورای کنترل آلودگی ایالت بیهار هند، مطالعات انجام شده در منطقه از رابطه مستقیم بین آرسنیک و سرطان خبر میدهد.

افزایش سطح آرسنیک در آبهای زیرزمینی با بیماری های عصبی و قلبی عروقی و سایر نگرانی های جدی بهداشتی همراه است.  آلودگی آرسنیک در هند در دهه 1990 در غرب بنگال  و سپس در بیهار و چند ایالت دیگر هند بسیار گسترده بود. مطالعه ای در ایالت بیهار هند نشان داد که مقادیر زیادی آرسنیک در نمونه های آب موجود در پمپ های دستی نصب شده برای دسترسی به آبهای زیرزمینی برای آشامیدن وجود دارد.

دکتر کومار میگوید: در دشتی در شمال کشور مردم نمی دانند که از آب آلوده به آرسنیک استفاده می کنند و بیمار می شوند.  به گفته این محقق، بیش از یک میلیون نفر در ایالت بیهار هند بر اثر آلودگی آبهای زیرزمینی  به آرسنیک جان خود را از دست داده اند. در 18 منطقه از 38 منطقه این ایالت، سطح آرسنیک بیش از حد مجاز 10 میکروگرم بر لیتر مشاهده شده است. به گفته وی در برخی مناطق سطح آرسنیک 760 میکروگرم بر لیتر نیز ثبت شده است.

حداکثر میزان آرسنیک در آب زیرزمینی در روستایی که اولین مورد از مشاهده مرگ های مرتبط با آلودگی آرسنیک در آن شناسایی شد، 1650 میکروگرم بر لیتر ثبت شده است.

مطالعات بر روی آلودگی آبهای زیرزمینی هند به آرسنیک با شکایت ارسال شده از سوی یک بنیاد دفاع از حقوق بشر به کمسیسون ملی حقوق بشر هند آغاز شد. این بنیاد در پی یافتن آلودگی آرسنیک در آب یک مدرسه، شکایت را طرح کرد.

به گفته رییس این بنیاد اگر کودکان بطور مستمر از این آب آلوده مصرف کنند، سلامت آنها به خطر افتاده و این یک بحران جدی است. مطالعات نشان داده است که در معرض آرسنیک قرار گرفتن کودکان باعث تاثیر بر رشد مغز آنها و حافظه و هوش کودکان می شود.

در سال 2019 کمیسیون حقوق هند، سه ایالت بنگال غربی، بیهار و اوتار پرادش را برای بررسی این موضوع معرفی کرد.

گروه های تحقیقاتی در این سه ایالت از سال 2016 شروع به کار کرده اند. دولت هند نیز برنامه ای را برای تامین آب آشامیدنی سالم از طریق لوله کشی برای خانوارهای روستایی تا سال 2024 اعلام کرده است.

منبع: گاردین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *