22 مارس روز جهانی آب

شهره صدری- روز جهانی آب که از سال 1993 هر سال در 22 مارس برگزار میشود، بر اهمیت آب شیرین تکیه دارد.

روز جهانی آب، آب را گرامی داشته و آگاهی در خصوص 2.2 میلیارد نفری که به  آب سالم دسترسی ندارند را افزایش می دهد. این روز جهانی در اصل در ارتباط با اقدام برای مقابله با بحران آب در سطح جهانی است. تمرکز اصلی روز جهانی آب حمایت از دستیابی به هدف ششم توسعه پایدار یعنی تامین آب و بهداشت برای همه تا سال 2030 است.

ارزش آب

امروزه ، آب در معرض تهدید شدید جمعیت در حال رشد، افزایش تقاضای کشاورزی و صنعت و تاثیرات بدتر از سوی تغییر اقلیم است.

موضوع امسال روز جهانی آب در مورد معنی آب برای مردم است، ارزش واقعی آن و اینکه چطور میتوانیم از این منبع حیاتی بهتر محافظت کنیم. ارزش آب بسیار بیشتر از قیمت آن است. آب برای خانوارها ، فرهنگ، بهداشت، آموزش، اقتصاد و یکپارچگی محیط طبیعی ما دارای ارزش بسیار زیاد و پیچیده ای است. اگر هر کدام از این مقادیرا را نادیده بگیریم، خطر سوء مدیریت این منبع محدود و غیر قابل جایگزین را داریم.

ایده برگزاری روزی خاص برای آب به کنفرانس توسعه محیط زیست سازمان ملل در ریودوژانیرو باز میگردد. در همان سال مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه ای را تصویب کرد که به موجب آن 22 مارس بعنوان روز جهانی آب اعلام شد.

بعد از آن رویدادهای بین المللی دیگری نیز اضافه شدند. مانند سال همکاری بین المللی در حوزه آب سال 2013، و دهه بین المللی اقدام در مورد آب برای توسعه پایدار برای سالهای 2028-2018 .

اقدامات در خصوص دسترسی به آب سالم و بهداشتی در واقع درکاهش فقر، رشد اقتصادی و پایداری محیط زیست نقش اساسی دارد.

منبع: un.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *