هرساله یک میلیارد تن غذا در جهان هدر میرود

شهره صدری – براساس گزارش سازمان ملل، مردم جهان تقریبا یک میلیارد تن غذا را هرساله هدر میدهند. بطور تقریبی غذای دور ریز خانه ها معادل 74 کیلوگرم در سال به ازای هر فرد است.

گزارش سازمان ملل نشان میدهد که مردم تقریبا یک میلیارد تن غذا را هرساله هدر میدهند. این جامع ترین ارزیابی تا به امروز در مورد هدررفت غذا است. این میزان هدررفت حدود دو برابر بهترین برآوردهای قبلی است.

براساس این گزارش، غذایی که در خانه ها دور ریخته میشود بطور متوسط 74 کیلوگرم به ازای هر نفر در سال  است. در انگلستان که از بهترین کیفیت داده ها برخوردار است، دورریز خوراکی حدود هشت وعده غذایی در هر خانوار در هفته است. گزارش سازمان ملل همچنین شامل داده های مربوط به ضایعات مواد غذایی در رستوران ها و مغازه هاست که 17 درصد کل مواد غذایی در آن دورریز میشود. مقداری از غذا در مزارع و در زنجیره های تولید و تامین مواد غذایی نیز از بین میرود. به این معنی که بطور کلی یک سوم غذای تولید شده در جهان هرگز خورده نمیشود.

این دورریز غذا به تلاش ها برای کمک به میلیاردها انسان که گرسنه هستند یا توانایی تهیه رژیم غذایی یالم را ندارند آسیب می رساند، اما به محیط زیست نیز آسیب وارد می کند. اتلاف مواد غذایی و از دست دادن آن باعث ایجاد حدود 10 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای میشود، و کشاورزی متمرکز و شدید دلیل اصلی بحران تنوع زیستی و آلودگی جهان است.

اگر دورریز مواد غذایی یک کشور بود، پس از ایالات متحده و چین سومین میزان انتشار گازهای گلخانه ای را داشت. اما محققان تاکید می کنند که کاهش ضایعات مواد غذایی یکی از ساده ترین راه ها برای کاهش تاثیرات زیست محیطی توسط مردم است.

تصور میشد که دورریزهای غذایی بعنوان مشکل بیشتر در کشورهای ثروتمند تاثیر گذار هستند. اما گزارش سازمان ملل نشان داد که سطح دورریزهای غذایی در همه کشورها به طرز شگفت انگیزی مشابه است، اگرچه داده ها در فقیرترین کشورها کم است. محققان میگویند هیچ کس به قصد دور ریختن غذا، مواد غذایی را خریداری نمی کند و مقادیر کمی که هر روز دور ریخته میشود ممکن است ناچیز باشد. بنابراین افزایش آگاهی مردم از میزان دورریز مواد غذایی مهم است.

به گفته کارشناسان، اقدامات دولت ها و شرکت ها مانند اقدامات فردی مهم است، مانند بررسی مواد غذایی موجود در خانه و یادگیری مهارت های آشپزی از آنچه در دسترس است. آمار نشان میدهد که میزان ضایعات غذایی در انگلستان در زمان قرنطینه کرونا 20 درصد کاهش یافته است. این می تواند بدلیل صرف وقت بیشتر برای پخت و پز در خانه ها باشد.

اینگر اندرسن، رییس برنامه محیط زیست سازمان ملل در این خصوص گفت: کاهش ضایعات مواد غذایی باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، کاهش سرعت تخریب طبیعت از طریق تغییر کاربری زمین و آلودگی، افزایش دسترسی به موا دغذایی و در نتیجه کاهش گرسنگی و صرفه جویی در هزینه در زمان رکود جهانی میشود. به اعتقاد اندرسن، مشاغل، دولت ها و شهروندان در سراسر جهان باید سهم خود را انجام دهند .

مارکوس گوور، رییس سازمان غیردولتی Wrap که در تهیه این گزارش با سازمان ملل همکاری کرده است معتقد است: ما آنقدر عادت به هدر دادن غذا داریم که ارزش آن و هزینه آن را فراموش کرده ایم. هزینه ای که تغذیه جمعیت در حال رشد جهانی ما برای جهان طبیعی دارد. چه بخواهیم و چه نخواهیم، ما در خانه هایمان مهمترین قسمت این مشکل هستیم.

این گزارش برای حمایت از تلاش های جهانی برای دستیابی به هدف توسعه پایدار سازمان ملل متحد برای تقلیل ضایعات مواد غذایی تا سال 2030 تهیه شده است . این گزارش نشان میدهد که 11 درصد از کل مواد غذایی فروخته شده به مصرف کنندگان در سال 2019 در خانه ها ، 5 درصد در رستوران ها و 2 درصد در فروشگاه های مواد غذایی هدر رفته است.

آمار خوبی در مورد ضایعات خانگی برای کشورهایی که 75 درصد جمعیت جهان را پوشش میدهند در این گزارش در دسترس بود. ضایعات شامل قسمتهای خوراکی و غیرقابل خوردن مانند پوست و استخوان است. این ترکیب در برخی از کشورها با درآمد بالا در حدود 50-50 است اما در جاهای دیگر ناشناخته است.

کلمانتین اوکانر در یونپ گفت: با این حال، حتی اگر بعضی از این زباله ها توسط انسان قابل مصرف نباشد، روش های ترجیحی زیست محیطی وجود دارد که میتوان آن را مدیریت کرد. بعنوان مثال هدایت دورریزهای غذایی به سمت خوراک دام و یا تولید کمپوست. آنچه مهم است این است که در خانه ها کاری کنیم تا ضایعات مواد غذایی را از محل های دفن دور کنیم .

منبع: گاردین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *