یک سوم رودخانه های امریکا از سال 1984 تغییر رنگ داده اند

شهره صدری – فقط حدود پنج درصد از مسافت پیموده شده رودخانه ها در ایالات متحده آبی رنگ هستند. رنگی که عموم مردم برای آبهای بکر متصورند.

براساس یک مطالعه جدید، رنگ رودخانه های آمریکا در حال تغییر رنگ است. یک سوم از دهها هزار مایل طول رودخانه های در ایالات متحده از سال 1984 بطور قابل توجهی  در تصاویر ماهواره ای تغییر رنگ داده است. این شامل 11 هزار مایل از روخانه هاست که سبزتر شده یا به سمت طیف رنگی بنفش گرایش پیدا کرده است و در برخی بخش ها، رودخانه ها بیشتر قرمز رنگ شده اند.

فقط پنج درصد از مسافت پیموده شده رودخانه ها در ایالات متحده آبی رنگ هستند. حدود دوسوم رودخانه های آمریکا زرد رنگ هستند که نشان از حمل بارمعلق و رسوبات بسیار در آن است. اما 28 درصد رودخانه ها سبز هستند که اغلب نشان دهنده وجود شکوفایی جلبک هاست که باعث از بین رفتن اکسیژن رودخانه شده و می تواند حتی باعث سمی شدن آب شود.

نویسندگان این مطالعه گفتند که علت اصلی تغییر رنگ رودخانه های ایالات متحده انتشار کودهای شیمیایی از اراضی کشاورزی، سدها، فرسایش خام، تغییرات اقلیمی دست ساخت بشر است.

بطور مثال، سبز رنگ بودن رودخانه اوهایو گاهی نشان دهنده یک مشکل ناشی از زهاب های کشاورزی است، در حالیکه رودخانه ها یی که کمتر  زرد رنگ هستند، فرسایش کمتر در حوضه را نشان میدهند. در این مطالعه بیش از 230 هزار تصویر ماهواره ای ناسا طی 35 سال روی رودخانه ها و مخازن مورد بررسی قرار گرفته است.

این مطالعه نشان داد که بسیاری از تغییر مسیرها به سمت رودخانه های سبزتر در شمال و غرب اتفاق افتاده است. در حالیکه زردی بیشتر در شرق و اطراف رودخانه می سی سی پی رخ داده است. البته نتایج این مطالعه نشان میدهد که برخی رودخانه ها با تغییر فصل بطور طبیعی تغییر رنگ می دهند.  

منبع: nbcnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *