مدیریت جنگل ها توسط جوامع محلی باعث کاهش جنگل زدایی و فقر میشود

این تحقیقات که توسط دانشگاه منچستر انجام شده،  نشان میدهد که مدیریت جوامع محلی  منجر به کاهش نسبی 37% جنگل زدایی و 4.3%  فقر شده است. این برآورد براساس 18 هزار اقدام جنگلی در جامعه نپال، جایی که مدیریت جنگل های محلی برای چندین دهه فعالانه مورد حمایت قرار گرفته است، انجام گرفته است.

این برای کشورهای کم درآمد بسیار مهم است که بیش از یک سوم از جنگل های کشور توسط یک چهارم جمعیت اداره میشود. جنگل ها برای توسعه پایدار حیاتی هستند: آنها آب و هوای جهان را تنظیم می کنند، کربن را از محیط جذب می کنند، تنوع زیستی را بوجود می آورند و به معیشت های محلی میلیون ها نفر در سراسر جهان کمک می کنند.

در طول چهار دهه گذشته، دولت ها و سازمان های بین المللی بطور جدی بر اقدامات در جهت حفظ جنگل ها مبتنی بر جامعه را بعنوان راهی برای ادغام حفاظت از منابع طبیعی و توسعه انسانی را ترویج داده اند. جوامع محلی در حال حاضر بصورت قانونی حدود 13 درصد از جنگل های جهان را اداره می کنند.

این تحقیق نشان میدهد که مناطقی با مدیریت جنگل های محلی 51% بیشتر احتمال دارد شاهد کاهش همزمان جنگل زدایی و فقر باشند.

یکی از همکاران این مطالعه از دانشگاه نیوکاسل می گوید: این امر آسانی نیست که مدیریت پایدار محیط زیست را در برابر نیازها و یا خواسته های بشر بتوان  متعادل ساخت. ولی این یافته ها یک راه حل مثبت را نشان میدهد.

کشورهای دیگری مانند مکزیک، ماداگاسکار، اندونزی و تانزانیا  و برنامه های مدیریت جنگل های مشابه را در دست اجرا دارند.

ترجمه: شهره صدری

منبع: ساینیس دیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *