از الجزایر تا سوریه، موج گرما خاورمیانه، شمال آفریقا را می سوزاند

شهره صدری – دما در سرتاسر جهان در حال افزایش است و به سطح سوزان می رسد . خاورمیانه و شمال آفریقا موسوم به منطقه منا به شدت گرم شده است.  دما در برخی از مناطق منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در حال حاضر بالاترین میزان در جهان رسیده است و چندین کشور رکوردهای دما را شکسته اند، تا حدی که سازمان جهانی هواشناسی را بر آن داشت تا هشداری صادر کند.

سازمان جهانی هواشناسی روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: دما در آمریکای شمالی، آسیا، و در سراسر آفریقای شمالی و مدیترانه برای چند روز طولانی در این هفته با شدت گرفتن موج گرما بالای ۴۰ درجه سانتی‌گراد خواهد بود.

جان نایرن، مشاور ارشد گرمای شدید این سازمان گفت: “اینها سیستم های آب و هوایی معمولی شما در گذشته نیستند. برای تغییر آن باید تعمیر آب و هوا انجام دهید.”

آتش‌سوزی‌های جنگلی در سرتاسر منطقه بیداد می‌کند، دولت ها مجبور به صدور هشدار هستند و بسیاری از مکان‌ها با قطع برق مواجه میشوند.

الجزایر

در روزهای اخیر، در الجزایر پنج استان به عنوان مکان هایی با بالاترین درجه حرارت در جهان فهرست شده اند. این فهرست بر اساس گزارش هواشناسی الدورادو، که گزارش دمای هوای بالای روزانه را منتشر می کند تهیه شده است و بر اساس همین منبع، برخی از این دماها رکوردها را شکسته اند.

بسما بلباگاوی، کارشناس محیط زیست و تغییرات آب و هوایی الجزایر گفت که برخی از این مناطق به دلیل “فشار پایین جوی” که منجر به “تشکیل گنبد حرارتی” شده است، دمای بالای 51 درجه سانتیگراد را ثبت کرده اند.

بسما بلباگاوی، کارشناس محیط زیست و تغییرات آب و هوایی کشور، گفت که برخی از این مناطق به دلیل “فشار پایین جوی” که منجر به “تشکیل یک گنبد حرارتی” شده است، دمای بالای 51 درجه سانتیگراد را مشاهده می کنند. دولت ها سطح هشدار را با توجه به دمای بی سابقه افزایش داده اند.

فلسطین

در نوار غزه تحت محاصره، موج گرما باعث تشدید قطع برق و شکل گیری اعتراض ساکنان علیه دولت شده است. تشکیلات خودگردان فلسطین که هزینه تغذیه برق اسرائیل را می پردازند، گروه حماس اداره کننده غره را مقصر می داند و می گوید که آنها مسئول جمع آوری درآمدهای برق هستند.

بیش از 2.3 میلیون نفر در نوار باریک بین مصر و اسرائیل زندگی می کنند و 16 سال در محاصره اسرائیل قرار دارند که برخی از گروه های حقوق بشر آن را زندان روباز می نامند. معمولاً تا 12 ساعت در روز از قطع برق رنج می برد.

سوریه

آتش‌سوزی‌های جنگلی در حومه‌های مرکزی سوریه بیداد میکرد، زیرا دمای هوا در برخی مناطق به 40 درجه سانتیگراد رسیده است. آتش سوزی در استان های حماه و حمص رخ داده است. رسانه های محلی گزارش دادند که برخی از خانواده ها مجبور شدند روستاهای خود را به دلیل آتش سوزی ترک کنند.

خبرگزاری سانا گزارش داد که دمای هوا در این کشور در روز سه شنبه به طور میانگین تا 6 درجه سانتیگراد همراه با تندبادهای فعال و “ابرهای بسیار گرم” افزایش یافته است.

لبنان

آتش سوزی در مناطق کوهستانی و جنگلی سرسبز لبنان، به ویژه در منطقه معروف به وادی دره جهنم، در منطقه ای دورافتاده در شمال لبنان، شعله ور شده است.

ارتش لبنان با هلیکوپترها و تیم‌های رزمی خود توانست آتش‌ها را خاموش کند، زیرا بسیاری از این آتش‌ها در دامنه‌ها و مناطق ناهموار رخ داد و تعداد زیادی صنوبر و درخت سرو را سوزاند و بخش‌هایی از جنگل را به خاکستر تبدیل کرد.

وزارت کشاورزی لبنان در هفته گذشته هشدار داد: «بیم رسیدن به یک وضعیت خشکسالی وجود دارد که تأثیر منفی بر بخش کشاورزی و دام خواهد گذاشت.»

تونس

تونس برای دومین هفته متوالی شاهد موج گرمای بی سابقه بود و دمای هوا در پایتخت تونس به 49 درجه سانتیگراد رسید. حمدی حشاد، کارشناس هواشناسی به الجزیره گفت که موج گرما در تونس را نمی توان جدا از سایر نقاط جهان مشاهده کرد. وی توضیح داد که دمای هوا در مناطق حاشیه مدیترانه 5 درجه سانتیگراد بالاتر از دمای نرمال است.

اردن

عمان پایتخت اردن روز چهارشنبه شاهد دمای 39 درجه سانتیگراد بود، در حالی که بالاترین دما در این کشور در منطقه غور الصافی با بالاتر از 46 درجه سانتیگراد ثبت شد.

سازمان هواشناسی به شهروندان توصیه کرد به ویژه برای دانش آموزان دبیرستانی که در حال حاضر در امتحانات به سر می برند، مایعات فراوان بنوشند، از آفتاب مستقیم دوری کنند و از لباس و کلاه سبک استفاده کنند.

آتش‌سوزی‌های جنگلی در شمال اردن، در شهرهای عجلون و جراش نیز مشاهده شد.. برای مهار این آتش سوزی از هواپیما و حدود 178 تن آب استفاده شد.

منبع: الجزیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *