سازمان ملل اهمیت جهانی قارچ چینی را به رسمیت شناخت

شهره صدری – سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد سیستم کشت مشترک جنگل و قارچ گینگیوان چین را بعنوان سیستم میراث کشاورزی مهم جهانی به رسمیت شناخت.

وزارت کشاورزی و امور روستایی چین روز شنبه اعلام کرد که سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد اخیراً سیستم کشت مشترک جنگل و قارچ گینگیوان را به عنوان یک سیستم میراث کشاورزی مهم جهانی به رسمیت شناخته است . گینگیوان یک سیستم کشاورزی جنگلی در منطقه کوهستانی استان ژجیانگ  است.

تاریخچه سیستم جنگلی- قارچ که در کوه‌های شمالی شهرستان گینگیوان، شهر لیشوی واقع شده است، به قرن سیزدهم بازمی‌گردد. زمانی که وو سانگونگ، یکی از ساکنان گینگیوان، روشی را برای کشت مصنوعی شیانگو، یک قارچ خوراکی، اختراع کرد که معروف به قارچ شیتاکه است.

این سیستم که بر مبنای کشت قارچ از طریق استفاده منطقی از منابع جنگلی توسط کشاورزان محلی پایه ریزی شده است، بر مدیریت پایدار، توسعه صنعت قارچ و استفاده دورانی از منابع تمرکز دارد.

این سیستم حفاظت از جنگل، کشت قارچ و تولید محصولات کشاورزی را با روش منحصر به فرد “جنگل و کشت مشترک قارچ ” در مرکز ادغام می کند و یک چشم انداز اکولوژیکی را تشکیل می دهد. در این روش جنگل ها، تراس ها، روستاها و رودخانه ها با هم همزیستی دارند.

به گفته یکی از مقامات وزارت کشاورزی و امور روستایی چین، این سیستم نه تنها برای تضمین امنیت غذایی و توسعه پایدار کشاورزی برای مردم محلی اهمیت حیاتی دارد، بلکه فرهنگ محلی شیانگو را نیز ایجاد کرده است.

در طول 800 سال گذشته، این سیستم به الگویی از همزیستی هماهنگ بین انسان و طبیعت تبدیل شده است. به گفته وب سایت فائو،  سیستم میراث جهانی شامل«اکوسیستم‌های کشاورزی ساکن جوامعی هستند که در یک رابطه پیچیده با قلمرو خود زندگی می‌کنند» و «نه تنها مناظر طبیعی خیره‌کننده، بلکه شیوه‌های کشاورزی را نشان می‌دهند که باعث ایجاد معیشت در مناطق روستایی و در عین حال ترکیبی از تنوع زیستی، انعطاف‌پذیر می‌شوند. اکوسیستم ها و سنت ها و نوآوری ها به شیوه ای منحصر به فرد.” میشوند.

تا کنون، 19 سیستم میراث جهانی در چین به عنوان مهم ترین سیستم های میراث جهانی در جهان شناخته شده اند.

منبع: chinadaily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *