خشکسالی طولانی در شیلی و جیره بندی آب

شهره صدری- به گزارش پاون، وضعیت منابع آبی در آمریکای جنوبی خوب نیست. از جمله کشورها در این بخش از قاره آمریکا که با خشکالی و بحران آب روبروست شیلی است.

به عقیده بسیاری از متخصصان، خشکسالی شدید و طولانی مدت که در شیلی ایجاد شده است، نتیجه ترکیبی از عوامل آب و هوایی و نیز فعالیت‌های انسانی است؛ وضعیتی که بررسی‌ها نشان می‌دهد شدیدترین نوع خشکسالی در منطقه آمریکای جنوبی و دهه‌های اخیر در این منطقه بوده و منجر به کمبود آب، ناامنی غذایی، از بین رفتن تنوع زیستی و نیز مشکلات شدید معیشتی شده است.

براساس گزارش‌های سازمان جهانی هواشناسی در سال 2021 میانگین دما در کشور شیلی به میزان 1 تا 2 درجه بالاتر از حد نرمال بوده است و این در حالی است که میانگین افزایش دما در قاره آمریکای جنوبی 0.36 درجه است.

بر اساس آمار بارندگی در مناطق مختلف شیلی کسری بارندگی بین 20 تا 60 درصد اعلام شده است و در واقع شیلی وارد سیزدهمین سال خشکسالی پیاپی شده است.

خشکسالی در شیلی از سال 2007 به این‌سو با بحران آب و کاهش بارش‌ها استمرار داشته است. این در حالی است که متخصصان پیش‌بینی می‌کنند با توجه به گرمایش جهانی، پدیده تغییر اقلیم خشکسالی های مکرر و شدیدتر در سال‌های آینده در این کشور ادامه خواهد داشت.

گزارش دیگری نشان می‌دهد که یخچال‌های طبیعی کشور شیلی بخش قابل توجهی از منابع آب خود را از دست داده‌اند و نیز چندین دریاچه کوهستانی در مرکز شیلی بین سال‌های 2010 تا 2020 خشک‌شده‌اند. همچنین تداوم خشکسالی‌ها و از بین رفتن منابع آب سطحی و زیرزمینی طی سال‌های اخیر ده‌ها جامعه روستایی را به شدت متأثر کرده و تأمین آب شرب تنها به وسیله تانکر امکان‌پذیر است.

علاوه بر مناطق روستایی، شرایط در مناطق شهری کشور شیلی نیز نامناسب گزارش می‌شود و در آوریل 2022 دولت شیلی یک طرح بی‌سابقه جیره‌بندی آب برای شهر سانتیاگو (پایتخت کشور) را اجرایی کرد؛ طرحی که شامل برخی اقدامات نظیر کاهش فشار آب، قطعی چرخشی آب به مدت 24 ساعت است.

کارشناسان بر این باور هستند که یکی از دلایل اصلی خشکسالی‌های شدید در کشور شیلی کاهش شدید فعالیت طوفان‌هاست که عمدتاً زمینه‌ساز بارش‌ها می‌شدند. همچنین برخی معتقدند که 25 درصد از کاهش بارش‌ها در شیلی به دلیل گرم شدن سطح دریا رقم خورده است.  

بنا بر این گزارش کشور شیلی از سال 1945 همچنین سه خشکسالی دیگر بین سال‌های 1945 تا 1947، بین سال‌های 1967 تا 1969 و نیز بین سال‌های 1988 تا 1990 را نیز تجربه کرده بود، اما خشکسالی سال‌های اخیر به لحاظ زمانی، گستردگی و نیز شدت به مراتب از خشکسالی‌های قبلی خسارت‌بارتر بوده است.

منبع: پاون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *