افزایش چشمگیر آوارگان در پی بحران غذایی ناشی از جنگ

شهره صدری – دبیرکل پناهندگان سازمان ملل می گوید بیش از 100 میلیون نفر در سراسر جهان در نتیجه جنگ، آزار و اذیت و سایر بحران ها آواره شده اند.

تهاجم روسیه به اوکراین برای اولین بار تعداد آوارگان جهانی را به بالای 100 میلیون نفر رساند.  سازمان ملل هشدار میدهد که بحران غذایی ناشی از آن می تواند حتی تعداد بیشتری از افراد را مجبور به ترک خانه های خود کند.

بر اساس گزارش سالانه آژانس پناهندگان سازمان ملل که روز پنجشنبه منتشر شد، حدود 89.3 میلیون نفر در سراسر جهان در نتیجه آزار و اذیت، درگیری، سوء استفاده و خشونت در پایان سال 2021 به اجبار آواره شدند.

اما از زمان حمله روسیه به اوکراین در 24 فوریه، 14 میلیون نفر دیگر به این تعداد افزوده شده است . در حالی که انتظار می‌رود افزایش قیمت‌ها به دلیل مسدود شدن صادرات غلات و اختلال در برداشت، آواره‌های بیشتری را در جاهای دیگر کل دهد.

فیلیپو گراندی، کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، این هفته به خبرنگاران گفت: اگر علاوه بر همه چیزهایی که من توصیف کردم – جنگ، حقوق بشر، آب و هوا- بحران غذایی را نیز در نظر بگیرید، روند افزایش آوارگان را که در این گزارش توضیح دادم تسریع خواهد کرد.

واضح است که اگر این موضوع به سرعت حل نشود، تأثیر بسیار ویرانگر خواهد بود. او گفت که قبلاً افراد بیشتری در نتیجه افزایش قیمت ها و شورش های خشونت آمیز در منطقه ساحل آفریقا فرار می کردند.

به گفته سازمان ملل، تعداد آوارگان – بسیاری از آنها در داخل مرزهای کشورشان آواره شده اند – در 10 سال گذشته بیش از دو برابر شده است.

گراندی افزود:  در دهه گذشته، هر ساله این اعداد افزایش یافته است.

یا جامعه بین المللی گرد هم می آیند تا برای رسیدگی به این فاجعه انسانی، حل مناقشات و یافتن راه حل های پایدار اقدام کنند، یا این روند وحشتناک ادامه خواهد داشت.

در این گزارش آمده است که در پایان سال 2021، حدود 27.1 میلیون نفر – یک رکورد جدید ثبت شده – به عنوان پناهنده زندگی می کردند، در حالی که تعداد کل پناهجویان با 11 درصد افزایش به 4.6 میلیون نفر رسید.

برای پانزدهمین سال متوالی، تعداد افرادی که به دلیل درگیری در کشور خود آواره شده اند افزایش یافته و به 53.2 میلیون نفر رسیده است.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR ) گفت که سال گذشته ، تشدید خشونت در کشورهایی که پیش از این با درگیری طولانی مواجه بودند، مانند افغانستان، و همچنین ظهور ناآرامی های جدید، قابل توجه بود.

گراندی از سرازیر شدن حمایت از اوکراینی های فراری استقبال کرد. اما بر واکنش متضاد مردم با جنگ در کشورهایی مانند سوریه و افغانستان، تاکید کرد.

او همچنین از آنچه که «انحصار» منابع داده شده به اوکراین نامید، انتقاد کرد، در حالی که سایر برنامه‌ها برای کمک به آوارگان با کمبود بودجه مواجه بودند.

او با اشاره به درگیری دو ساله در اتیوپی و خشکسالی در شاخ آفریقا، گفت: اوکراین نباید باعث شود ما بحران‌های دیگر را فراموش کنیم.

گراندی افزود، واکنش اتحادیه اروپا به بحران پناهجویان “نابرابر” بوده است. او مشاجره بین دولت‌ها را بر سر پذیرش گروه‌های کوچک پناهجویان و مهاجرانی که با قایق از دریای مدیترانه عبور می‌کنند با سخاوت کشورهای اتحادیه اروپا نسبت به پناهندگان اوکراینی مقایسه کرد.

او گفت: “مطمئناً این یک نکته مهم را ثابت می کند: پاسخ به هجوم پناهجویان، به ورود افراد ناامید به سواحل یا مرزهای کشورهای ثروتمند غیرقابل کنترل نیست.” این گزارش می گوید که کشورهای با درآمد کم و متوسط در پایان سال 2021 میزبان 83 درصد از پناهندگان جهان بودند.

منبع: الجزیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *