ساخت دیوار برای حفاظت از پارک شهری در ساحل عاج

شهره صدری –  بدلیل نگرانی از قطع غیرقانونی درختان و آلودگی در پارک ملی بانکو در ابیجان، پایتخت تجاری ساحل عاج، مسئولین تصمیم گرفتند تا یک دیوار بتنی اطراف پارک بسازند و به این طریق از اکوسیستم منحصر به فرد این پارک حفاظت کنند.  

پارک ملی بانکو بیش از 34 کیلومتر مربع در غرب ابیجان وسعت دارد و آن را به دومین پارک شهری بزرگ جهان تبدیل می کند، که تنها پس از پارک ملی تیجوکا در ریودوژانیرو قرار دارد.

برخی از حیات وحش و گونه های درختی که شامل میمون ها، شامپانزه ها و درختان 500 ساله می شود، توسط مردم محلی مقدس شمرده می شود.  مسیرهای سایه دار در این پارک بهشتی برای کوهنوردان و دوچرخه سواران شهری با 5 میلیون نفر جمعیت و خیابان های پر ترافیک است.

اما بانکو با فشارهای ناشی از رشد سریع شهر تجاری ابیجان تهدید می شود. مسئولین پارک می گویند  مردم محلی به طور غیرقانونی درختان را برای ساختن خانه ها قطع می کنند و زباله های خود را در جنگل می ریزند.

مسئولان پارک امیدوارند که به این تهدیدها پایان دهند. در چندروز اخیر، ده‌ها کارگر ساختمانی آجرهای بتنی را به ارتفاع دو و نیم متر در امتداد زمین گل آلود بین بزرگراه و پارک روی هم چیدند.

آداما توندوساما، مدیرکل دفتر پارک‌ها و حفاظت‌گاه‌های ساحل عاج، گفت: ” در واقع، 12 کیلومتر حصار برای محیطی 24 کیلومتری است، زیرا بسیاری از مرزها قبلاً در جاهای مختلف برای ساختن زمین‌های شهری تصاحب شده است”.

توندوساما گفت که امیدوار است تلاش‌ها برای محافظت از پارک ملی بانکو به آن کمک کند تا در فهرست میراث جهانی سازمان ملل متحد یونسکو قرار بگیرد.

سفره آب زیرزمینی بانکو 40 درصد آب آشامیدنی ابیجان را تامین می کند و سالانه 90000 تن دی اکسید کربن جذب می کند.

مقامات پارک با جوامع محلی برای جلوگیری از هرگونه سوء تفاهم مرتبط با ساخت دیوار و تاکید بر اهمیت حفاظت از جنگل گفتگو کرده اند.

مسمین یاپو، معاون روستایی در حومه پارک گفت: “ما نباید جنگل را از دست بدهیم. ما به نوعی نگهبان اینجا هستیم.”

منبع: رویترز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *