پکن بعد از سالها برای اولین بار شاهد هوای پاک بود

شهره صدری – بهبود کیفیت هوا در پکن به دنبال تلاش هماهنگ برای کاهش مصرف زغال سنگ، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، حمل و نقل و جابجایی صنایع سنگین است.

به گفته مسئولین پکن پایتخت چین، سال گذشته در پی تلاش هماهنگ برای کاهش مصرف زغال سنگ، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و جابجایی صنایع سنگین، برای اولین بار استانداردهای ملی کیفیت هوا را رعایت کرد.

دولت چین در سال 2014، پس از ایجاد مه دود سنگین در پکن و نقاط دیگر در این کشور که خشم عمومی را برانگیخت، علیه آلودگی هوا اعلام جنگ کرد.

مقامات دفتر حفاظت از محیط زیست پکن اوایل ژانویه 2022 به خبرنگاران گفتند که میانگین ذرات معلق و خطرناک موجود در هوا موسوم به PM2.5 در کل سال گذشته به 33 میکروگرم بر مترمکعب رسیده است. این عدد کاهش 13 درصدی را در مقایسه با سال قبل و رسیدن به استاندارد چین 35 میکروگرم بر مترمکعب را برای اولین بار نشان میدهد.

میانگین سالانه 33 میکروگرم بسیار بالاتر از سطح توصیه شده سازمان بهداشت جهانی برابر با پنج میکروگرم است.

یو جیان هو، معاون اداره حفاظت از محیط زیست پکن، تلاش های این شهر در 10 سال گذشته و همچنین سرعت بهبود آن را بی سابقه توصیف کرد.

او گفت: همه مناطق و همه بخش ها با هم کار کردند و کل جامعه را سازماندهی کردند تا وضعیت کیفیت هوای پکن بهتر شود. او افزود که ساکنان پکن در سال گذشته نزدیک به چهار ماه بیشتر از آسمان صاف در مقایسه با سال 2013 لذت بردند.

پکن در سال 2015 وعده داد که از برگزاری بازی های المپیک زمستانی در سال 2022 برای کمک به بهبود شرایط محیطی خود استفاده خواهد کرد و رییس جمهور چین،  شی جین پینگ وعده میزبانی بازی های سبز را داد.

برای درک بهتر از پیشرفت در برنامه کاهش آلودگی هوا در پکن به این توجه کنید که در سال 2016 میانگین میزان PM2.5، برابر با 71 میکروگرم بود. اما این عدد اغلب به عدد 500 میکروگرم در طول ماه های زمستان، زمانی که سیستم های گرمایشی با زغال سنگ در سراسر منطقه روشن میشد، نزدیک می گردید.

پکن و استان های اطراف آن تلاش های قابل توجهی را برای استفاده از گاز طبیعی پاک، احداث مزارع بادی و خورشیدی گسترده و همچنین کاشت تعداد زیادی درخت در سراسر منطقه انجام دادند.

آنها همچنین استانداردهای جدید سختگیرانه تر سوخت را برای خودروها تدوین کردند و کارخانه های فولاد و سایر تاسیسات صنعتی را مجبور به نصب تجهیزاتی با هدف کنترل انتشار گازهای گلخانه ای کرده اند.

منبع: الجزیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *