ده نکته برای تغذیه مناسب

شهره صدری – آب گازدار یا آب؟ آیا غذا می تواند بر مغز تاثیر بگذارد؟ نتایج تحقیقات مفید را در مورد رژیم غذایی و تغذیه بخوانید تا در سال جدید سالم بمانید

با پایان یافتن سال 2021، نیویورک تایمز گزارش های خود در مورد رژیم غذایی و تغذیه نگاهی را جمع بندی کرده و  نکاتی را که در سال جدید میتواند مورد توجه خوانندگان قرار گیرد را به شکل گزارش ارائه داده است. در اینجا 10 یافته وجود دارد. شما می توانید دفعه بعدی که به سوپر مارکت و یا آشپزخانه می روید این نکات را به خاطر بسپارید.

1-به جای تمرکز بر غذاهای خوب یا بد به الگوهای رژیم غذایی خود نگاه کنید

در ماه اکتبر، انجمن قلب آمریکا دستورالعمل های غذایی جدیدی را برای بهبود قلب و سلامت آمریکایی ها در همه سنین و شرایط زندگی منتشر کرد. این انجمن به جای انتشار فهرستی از جمله “نباید بخورید“، بر این موضوع تمرکز کرد که چگونه افراد می توانند تغییرات همیشگی را با در نظر گرفتن علایق ناپسند هرفرد و همچنین رویه های قومی و فرهنگی و شرایط زندگی ایجاد کنند. جین برودی نویسنده نیویورک تایمز در این باره توضیح میدهد که : بعنوان مثال، به جای اینکه از مردم بخواهیم پاستا را حذف کنند، زیرا یک کربوهیدرات تصفیه نشده  است، پیام موثرتر ممکن است این باشد که به مردم بگوییم آن را به روش سنتی ایتالیایی، بعنوان پیش وعده غذایی کوچک بخورند.

2-آنچه می خورید میتواند بر سلامت شما تاثیر بگذارد

از آنجایی که مردم در طول همه گیری ویروس کوید19 با سطح بالایی از استرس، افسردگی و اضطراب دست و پنجه نرم می کنند، بسیاری به غذاهای در دسترس  مورد علاقه خود مانند بستنی، شیرینی، پیتزا و همبرگر روی آورده اند. اما مطالعات انجام شده در زمینه تحقیقاتی تازه به نام روانپزشکی تغذیه -که به رابطه بین رژیم غذایی و سلامت روانی می پردازد- نشان میدهد که غذاهای پر قند و پرچرب که اغلب در زمان استرس و یا افسردگی میل می کنیم، به همان اندازه که ممکن است آرامش بخش باشد، به نظر میرسد که کمترین اثر مثبت احتمالی را بر سلامت روان دارد. غذاهای کامل مانند سبزیجات، میوه، ماهی، تخم مرغ، آجیل و دانه ها، لوبیاها و حبوبات غذاهای تخمیر شده مانند ماست گزینه بهتری باشند.

آناهاد اوکانر در مقاله خود در این زمینه می نویسد: این ایده که خوردن غذاهای خاص همانطور که میتواند سلامت مغز را تقویت کند، تا حدی سلامت قلب را نیز میتواند تقویت کند، به نظر منطقی می آید. اما از نظر تاریخی، تحقیقات تغذیه عمدتا بر این موضوع متمرکز شده است که چگونه غذاهایی که میخوریم بر سلامت جسمی ما تا سلامت روانی ما تاثیر می گذارد.

3-فواید سلامتی قهوه

قهوه مورد علاقه بسیاری از مردم است، اما فواید آن برای سلامتی اغلب زیر سوال رفته است. با این حال، آخرین ارزیابی در سال جاری از اثرات سلامتی قهوه و کافئین، اطمینان بخش بود. مصرف قهوه و کافئین با کاهش خطر ابتلا به انواع بیماری ها از جمله پارکینسون، بیماری قلبی، دیابت نوع 2، سنگ کیسه صفرا، افسردگی، خودکشی، سیروز و سرطان کبدی، ملانوم و سرطان پروستات مرتبط است.

4-میکروبیوم ما تا حد زیادی توسط آنچه می خوریم شکل می گیرد

دانشمندان می گویند که تریلیون ها باکتری و سایر میکروب هایی که در روده ما زندگی می کنند ، نقش مهمی در سلامتی ما دارند و بر خطر ابتلا به چاقی، بیماری های قلبی، دیابت نوع 2 و طیف گسترده ای از شرایط سلامت بدن تاثیر می گذارند. در سال 2021، یک مطالعه جهانی نشان داد که ترکیب این میکروارگانیسم ها که در مجموع بعنوان میکروبیوم های ما شناخته می شوند، تا حد زیادی براساس آنچه می خوریم شکل می گیرد. محققان دریافتند که رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی و غذاهای کامل از رشد میکروب های مفیدی که سلامتی را ارتقا می دهند، حمایت میکند. در حالیکه داشتن یک رژیم غذایی پر از غذهای بسیار فرآوری شده با قندهای افزوده شده، نمک و سایر مواد افزودنی اثر معکوس داشته و باعث افزایش میکروب های روده که اثر بدی بر سلامتی قلبی عروقی و متابولیک بدن دارند، میشود.

5-غذاهای بسیار فرآوری شده ممکن است اعتیاد آور باشند

چیپس سیب زمینی، بستنی، پیتزا و غذاهای ناسالم علیرغم اینکه با چاقی، بیماری قلبی، دیابت نوع 2 و سایر مشکلات سلامتی مرتبط هستند، همچنان بر رژیم غذایی آمریکایی ها غالب هستند. آنها ارزان و راحت بوده و طوری طراحی شده اند که طعم خوبی  داشته باشد. آنها به وفور توسط صنایع غذایی به بازار عرضه می شوند. یک مطالعه نشان میدهد که برخی از غذاها بویژه باعث ایجاد رفتارهای غذایی “اعتیادآور” می شوند، مانند هوس شدید، از دست دادن کنترل، و ناتوانی در کاهش مصرف این نوع غذاها. علیرغم آنکه افراد پیامدهای مضر و تمایل شدید به ترک کردن این نوع غذاها را نیز تجربه دارند. اما برخی از متخصصان خاطر نشان کردند که این غذاها باعث تغییر حالت ذهنی نمی شوند که مشخصه مواد اعتیاد آور است.

6-آب گازدار آب نیست

آب گازدار انتخاب بهتری نسبت به نوشابه یا آب میوه است، اما احتمالا نباید منبع اصلی آب شما باشد. کریستینا کرون در گزارش خود در نیویورک تایمز نوشته بود آب گازدار این پتانسیل را دارد که دندان های شما را فرسوده کند. کارشناسان می گویند که نوشیدنی های گازدار می توانند باعث ایجاد گاز و نفخ گردد.

7-شما به هشت لیوان آب در روز نیاز ندارید

بنابر نظر یک متخصص در مورد معنای واقعی “نیاز بدن به آب” می گوید که عوامل خاصی مانند جثه بدن، دمای محیط و میزان شدت تنفس و تعرق شما تعیین می کند که به چه مقدار آب نیاز دارید. به گفته این متخصص، برای اکثر افراد جوان و سالم، بهترین راه برای هیدراته ماندن ، صرف نوشیدنی در زمانی است که تشنه هستید. افرادی که در سنین 70 تا 80 سالگی و بیشتر هستند، ممکن است نیاز به دریافت مایعات کاملی داشته باشند زیرا احساس تشنگی میتواند با افزایش سن کاهش یابد.

8-خوردن غذاهای تخمیر شده ممکن است سلامت شما را بهبود بخشد

ماست، کیمچی و کومبوچا از دیرباز در بسیاری از نقاط جهان از غذاهای اصلی بوده اند. اما امسال، همانطور که اوکانر نویسنده نیویورک تایمز گزارش داد، دانشمندان کشف کردند که این غذاهای تخمیر شده ممکن است ترکیب تریلیون ها باکتری، ویروس و قارچی را که در مجاری روده ای ما زندگی می کنند – که در مجموع بعنوان میکروبیوم روده شناخته میشوند- تغییر دهند. آنها همچنین ممکن است منجر به کاهش سطح التهاب در سراسر بدن شوند، که دانشمندان آنها را به طیف وسیعی از بیماری های مرتبط با پیری نسبت می دهند.

9- برنامه غذایی برای رفع سوزش سرمعده

رفلکس اسید معده از شایع ترین مراجعات بزرگسالان آمریکایی به پزشکان است و ممکن است در پی استرس و افزایش وزن ناشی از ماندن در خانه در زمان همه گیری کوید 19 شایع شده باشد. جین برودی تحقیقات جدیدی را گزارش داد که نشان داد افرادی که به پنج ویژگی کلیدی سبک زندگی – از جمله ورزش و  پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای، حاوی میوه ها و سبزیجات، ماهی، مرغ و غلات کامل – پایبند هستند، احتمال بیشتری دارد که از این بیماری شایع دور باشند.

10-میوه ها و سبزیجات ممکن است مغز شما را تقویت کند

مطالعه ای که اولین بار در ماه جولای منتشر شد نشان داد که فلاونوئید ها، مواد شیمیایی که رنگ های روشن را به غذاهای گیاهی می دهند، ممکن است به مهار فراموشی و سردرگمی خفیف کمک کنند . بیماری که افراد مسن با افزایش سن از آن شکایت دارند. نیکلاس باکالار گزارش داد که تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا غذاها ممکن است بر خطر ابتلا به زوال عقل تاثیر بگذارند مورد نیاز است. همچنین مسائل گسترده ای وجود دارد که دسترسی به میوه و سبزیجات تازه را برای همه دشوار می کند. اما کارشناسان عموما بر سر این موضوع توافق دارند که اینها غذاهایی هستند که باید برای سلامت مغز مصرف کنید.

منبع: نیویورک تایمز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *