مرگ و میر ناشی از کم آبی در فیلیپین پس از طوفان

شهره صدری- بازماندگان طوفان رای در فیلپین می گویند که آب و غذا در حال اتمام است. تا کنون دو نفر در جزیره سیارگائو در فیلیپین براثر کم آبی جان خود را از دست داده اند.

به گزارش رسانه های محلی، دو فیلپینی که از ویرانی ناشی از طوفان رای جان سالم به در برده بودند، بدلیل کم آبی جان خود را از دست داند. زیرا مردم در مناطق ویران شده پس از طوفان درخواست آب و غذا داشتند و مقامات نسبت به غارت احتمالی کمک های فوری بشردوستانه هشدار دادند.

تلفات جزیره سیارگائو که به شدت آسیب دیده بود، تعداد طوفان را در روز سه شنبه به حداقل 392 نفر رساند. به گزارش یکی از رادیو های محلی، چند روز پس از اینکه طوفان رای برای اولین بار در این منطقه اتفاق افتاد، تلفات در روستای داپا در روز دوشنبه بدلیل کمبود آب سالم رخ داد. به گزارش این ایستگاه رادیوی محلی به نقل از مقامات این روستا برای دسترسی به آب سالم نیاز اضطراری به آب ژنراتور و همچنین سوخت دارد.

طوفان رای که پنجشنبه گذشته فیلیپین را در نوردید، قوی ترین طوفانی بود که امسال این مجمع الجزایر را فرا گرفت. امدادگران در مناطق طوفان زده اعلام “تخریب کامل” کردند و می گویند طوفان خانه ها، مدارس و بیمارستان ها را کاملا در هم کوبیده است.

بسیاری از مناطق همچنان قطع شده اند و طوفان باعث از بین رفتن خطوط برق و مخابرات شده و تلاش های امدادی را با مشکل مواجه کرده است. در جزیره دینگات، فلی پدرابلانکا، شهردار توباجون گفت که عرضه غذای شهر رو به اتمام است. او گفت: شاید تا چند روز دیگر، غذای ما کاملا تمام شود.

در استانی در جزیره جنوبی میندانائوی فیلیپین، عکس ها ساکنان شهر آناهوان را نشان میدهند که تابلوهایی را حمل میکنند که برای خرید غذا تقاضای کمک مالی دارند.

آژانس کاهش بلایای طبیعی استان اعلام کرد که 90 تا 95 درصد منازل این استان به نوعی آسیب دیده اند و 80 درصد ساکنان آبی بی خانمان هستند.

در بوهول، فرماندار آرتور یاپ گفت که استان او نیز با کمبود ذخایر روبروست و او دیگر نمی تواند برنج و سایر مواد غذایی را تامین کند زیرا بودجه اضطراری اش تمام شده است. او گفت که بسیاری از 1.2 میلیون نفر در این جزیره پنج روز پس از وقوع طوفان بدون برق و خدمات تلفن همراه باقی مانده اند، بطور فزاینده ای مستاصل شده اند.

یاپ گفت که اداره رفاه اجتماعی دولت قول داده است که بسته غذایی ارسال کند که برای 375 هزار خانواده استان کافی نیست، اما حتی این بسته ها هنوز نرسیده است. او از طریق یک ایستگاه رادیویی از رییس جمهور فیلیپین خواست تا برای بازدید به مناطق طوفان زده بیاید. او تاکید کرد اگر غذا نم یفرستید باید سرباز و پلیس بفرستید چون در اینجا به زودی غارت رخ خواهد داد.

به گفته وی غارت ها در برخی از فروشگاه های کوچک شروع شده است ولی اوضاع در حال حاضر تحت کنترل است، ولی اگر در جزایر کوچک مردم ناامید شوند؛ احتمال بدتر شدن اوضاع بیشتر میشود. به گفته فرماندار بوهول مردم بدلیل عدم اتصال برق و تلفن همراه نمی توانند از بانک ها پول برداشت کنند و کمبود سوخت و آب نیز باعث ایجاد صف های طولانی شده است.

پلیس ملی، با این حال، غارت گسترده  را مشکل در مناطق طوفان زده نمی داند. او معتقد است مقابله با هر قانونی مشکل اصلی است.

در عین حال رییس جهمور فیلیپین متعهد شده است تا 2 میلیارد پزو فیلیپین (معادل 40 میلیون دلار) را به عنوان بودجه برای استان های طوفان زده برای کمک به بازسازی اختصاص دهد. هزاران نیروی نظامی، پلیس، گارد ساحلی و آتش نشانی برای کمک به تلاش های نجات در مناطق بسیار آسیب دیده مستقر شده اند.

خدمه اورژانس گفتند که برای بازگرداندن برق در 227 شهر و شهرستان کار میکنند، اما تا روز دوشنبه، برق تنها در 21 منطقه برقرار شده است. خدمات تلفن همراه در حداقل 106 شهر از 130 شهر و شهرک وصل شده است. در حالی که آژانس هواپیمایی کشوری گفت که همه فرودگاه های محلی، به جز دو فرودگاه، بازگشایی شده است.

طی طوفان رای بیش از یک میلیون نفر آسیب دیدند، از جمله بیش از 400 هزار نفر که با تزدیک شدن به طوفان مجبور شدند به پناهگاه های اضطراری منتقل شوند.

برخی شروع به بازگشت به خانه های خود کرده اند، اما بسیاری خانه های خود را بطور کامل از دست داده اند یا نیاز به تعمیرات قابل توجهی دارند. برخی نیز بدلیل دسترسی نداشتن به غذا و آب، نجبور به جابجایی موقت به شهرهای دیگر و زندگی با سایر اعضای خانواده شده اند.

فیلیپین درخواست کمک بین المللی نکرده است، اما ژاپن اعلام کرد که ژنراتورهای برق، چادرهای کمپ، ظروف آب و چادرهای برزنتی را به مناطق آسیب دیده ارسال می کند، در حالیکه چین اعلام کردخ 20 هزار بسته غذا و برنج ارسال می کند.

سالانه حدود 20 طوفان و طوفان گرمسیری در فیلپین رخ میدهد، این کشور همچنین در امتداد منطقه “حلقه آتش” اقیانوس آرام از نظر فعالیت لرزه ای قرار دارد، جایی که زمین لرزه ها و فوران های آتشفشانی اغلب رخ میدهد و این کشور آسیای جنوب شرقی با صد میلیون نفر جمعیت تبدیل به یکی از کشورهای مستعد از لحاظ بلایای طبیعی شده است .

منبع: الجزیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *