افزایش جدی آوارگان

شهره صدری – خشونت، ناامنی و تغییرات آب و هوایی 84 میلیون نفر را مجبور به ترک خانه های خود خواهد کرد.براساس داده های جدیدی که توسط آژانس پناهندگان سازمان ملل، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل منتشر شد، تعداد آواره هایی که مجبور به ترک خانه های خود شده اند در سراسر جهان از 84 میلیون نفر فراتر رفته است.

گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، افزایش جابجایی جمعیت معادل 82.4 میلیون نفر را از ماه دسامبر 2021 نشان میدهد که عمدتا نتیجه جابجایی در داخل کشورهاست. تعداد بیشتری از مردم در درگیری های متعددی در سراسر جهان، بویژه در آفریقا فرار کرده اند.

فیلیپو گراندی، کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، گفت: «جامعه بین‌المللی در جلوگیری از خشونت، آزار و اذیت و نقض حقوق بشر که همچنان مردم را از خانه‌هایشان بیرون می‌کند، ناکام مانده است.»

شکست رکوردها

درگیری ها و خشونت ها و نزا ع ها در نیمه اول سال جاری در سراسر جهان ، نزدیک به 51 میلیون نفر را مجبور به فرار از داخل کشور خود کرده است، که بیشتر جابجایی های جدید در آفریقا رخ داده است.

بر اساس این گزارش، جمهوری دموکراتیک کنگو شاهد 1.3 میلیون آواره و اتیوپی 1.2 میلیون نفر بوده است. در همین حال، خشونت در میانمار و افغانستان نیز باعث افزایش تعداد مردمی بود که مجبور به ترک خانه شدند. در عین حال، تعداد پناهجویان نیز در نیمه اول سال رو به افزایش بوده و به نزدیک به 21 میلیون نفر رسیده است.

بنا به اعلام کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، بیشتر پناهندگان جدید فقط از پنج کشور آمده اند: جمهوری آفریقای مرکزی  71800; سودان جنوبی 61700; سوریه  38800; افغانستان  25200; و نیجریه  20300.

کمیساریای عالی هشدار داد: «جامعه بین‌المللی باید تلاش‌های خود را برای برقراری صلح مضاعف کند و در عین حال باید اطمینان حاصل کند که منابع برای جوامع آواره و میزبانان آنها در دسترس است».

ترکیب سمی

ترکیبی کشنده از درگیری ها، کووید-19، فقر، ناامنی غذایی و تغییرات آب و هوایی، وضعیت اسفناک انسانی آوارگان را تشدید کرده است، که اکثر آنها در مناطق در حال توسعه میزبانی می شوند. کمیساریای عالی گفت: «تأثیر تغییرات آب و هوایی آسیب‌پذیری‌های موجود را در بسیاری از مناطق میزبان آوارگان اجباری تشدید می‌کند».

این در حالی است که راه حل ها برای جمعیت های آواره اجباری همچنان کم است. در نیمه اول سال، کمتر از یک میلیون آواره داخلی و 126700 پناهنده توانستند به کشور خود بازگردند.

آقای گراندی گفت: “این جوامع و کشورهایی هستند که کمترین منابع را دارند که همچنان بیشترین بار را در حفاظت و مراقبت از آوارگان اجباری به دوش می کشند، و آنها باید توسط بقیه جامعه بین المللی بهتر حمایت شوند.”

“مترجم- به گفته رئیس شورای پناهندگان نروژ، تعداد پناهندگان افغان در ایران بیشتر از مجموع 30 کشور اروپایی است”.

منبع: UN NEWS

One thought on “افزایش جدی آوارگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *