خطری که لوازم آرایشی به همراه دارند

شهره صدری – بسیاری از لوازم آرایشی حاوی مواد پنهانی هستند. مواد شیمیایی که دارای خطر بالقوه هستند.

تجزیه و تحلیل شمیایی جدید بر روی محصولات آرایشی یک حقیقت زشت را در مورد محصولات زیبایی آشکار کرده است. بسیاری از محصولات آرایشی ممکن است حاوی “مواد شیمیایی دائمی” بسیار پایدار و مضر به نام PFAS باشند. دانشمندان علائم طولانی مدت ترکیبات PFAS – مواد پرفلوروآلکیل گروهی از مواد شیمیایی مصنوعی هستند- را در حدود نیمی از محصولات آرایشی مورد آزمایش پیدا کردند.

PFAS مخفف کلمه per و polyfluoroalkyl است که شامل هزاران ماده شیمیایی است که بسیار قوی بوده و می توانند سالها در بدن و قرن ها در محیط باقی بمانند. اثرات تنها چند نوع از PFAS بر سلامت انسان شناخته شده است. اما این ترکیبات با کلسترول بالا، بیماری های تیروئید و سایر مشکلات در ارتباط هستند.

گراهام پیسلی، شیمی دان و فیزیکدان از دانشگاه نوتردام در ایندیانا می گوید: هیچ نوع از مواد PFAS بعنوان ماده خوب شناخته نشده اند.

در اولین غربالگری بزرگ لوازم آرایشی برای PFAS در ایالات متحده و کانادا، پیسلی و همکارانش دریافتند که 52 درصد از بیش از 200 محصول آرایشی آزمایش شده دارای غلظت بالایی از فلورین هستند که نشان دهنده وجود PFAS هاست. نتیجه این مطالعه در مجله علوم و تکنولوژی محیط زیست گزارش شده است.

پیسلی می گوید: خطرات بالقوه سلامتی PFAS در آرایش هنوز مشخص نیست . اما علاوه بر افرادی که هنگام آرایش PFAS را میخورند و یا جذب می کنند، لوازم آرایشی که بر اثر شسته شدن وارد فاضلاب هم میشوند می توانند وارد آب آشامیدنی شوند.

این تیم تحقیقاتی میزان فلورین را که جزء کلیدی از PFAS هاست در 231 لوازم آرایشی اندازه گیری کردند. 63 درصد در محصولات آرایش پایه، 55 درصد در محصولات آرایشی لب و 82 درصد ریمل های ضدآب حاوی مقادیر بالای فلورین بود. محصولات با ماندگاری بالا و ضدآب  دارای مقادیر بیشتری از فلورین هستند، زیرا PFAS در برابر آب مقاوم است.

29 درصد محصول دیگر که برای PFAS مورد آزمایش خاص قرار گرفتند، همگی حداقل دارای چهار مورد از این مواد شیمیایی بودند. این ترکیبات علاوه بر ایجاد خطرات احتمالی برای سلامتی خود، می توانند در بدن به سایر PFAS تجزیه شوند. مانند پرفلوروکتانوئیک اسید، که با سرطان و وزن کم هنگام تولد مرنبط است.

منبع: ساینس نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *