بانکوک در محاصره سیل

شهره صدری – در پی هشدار سیل در بانکوک مرکز تایلند، سربازان برای محافظت از بناهای تاریخی و محله ها، با کیسه های ماسه ای موانعی در برابر جریان آب ایجاد کردند.

مقامات تایلند برای محافظت بخشهایی از بانکوک در برابر سیلاب که تا کنون 70 هزار خانه را در برگرفته است، و باعث جان باختن 6 نفر در استان های شمالی و مرکزی این کشور شده است، شتافتند.

اداره پیشگیری و کاهش بلایای طبیعی اعلام کرد که طوفان گرمسیری دیانمو در 30 استان باعث جاری شدن سیل شده است. منطقه مرکزی پادشاهی تایلند نیز بیشترین آسیب را دیده است.

سطح رودخانه چائو فرایا – که پس از مارپیچی طولانی ( تقریبا 400 کیلومتری) از شمال بانکوک می گذرد – بطور پیوسته در حال افزایش است . چرا که در پی وقوع سیل، آب را از سدهای بالادست رها میکنند.  

سربازان روز سه شنبه موانعی را با کیسه های ماسه ای برای محافطت از ویرانه ها و بناهای تاریخی باستانی و محله هایی در پایتخت قدیمی سلطنتی آیوتابا، در 40 مایلی شمال بانکوک ایجاده کرده اند.

این امید وجود دارد که بانکوک بتواند از تکرار فاجعه بار فصل بارش موسمی در سال 2011 جلوگیری کند. زمانی که بانکوک بدترین سیل خود را در چند دهه گذشته تجربه کرد. یک پنجم شهر زیر آب رفت و 500 نفر جان باختند.

شهرداری بانکوک اعلام کرد که سطح آب رودخانه چائو فرایا را تحت نظر دارد. پمپ های اّ و همچنین کیسه های شن رای مهار سیل آماده هستند.

فرماندار بانکوک اعلام کرد، اگر نشانه ای از افزایش سطح آب وجود داشته باشد و خطر سیلاب شدید وجود داشته باشد، به مردم هشدار خواهیم داد.

مقامات شهر بانکوک شروع به انباشتن کیسه های شن در خارج از بانک ها و سایر مشاغل در نزدیکی کانال تانگلور، منطقه مسکونی و مرکز خرید کرده اند.

بانکوک به ونیز شرق شهرت دارد. این شهر در منطقه ای باتلاقی و در ارتفاع 1.5 متر ی از سطح دریا ساخته شده است.

در گذشته زمین های کشاوری و شالیزارهای مناطق کم ارتفاع، سیلاب را به خود جذب می کردند. اما با توسعه شهر بانکوکف زمینی برای جذب آب باقی نمانده است.

به گفته رسانه های محلی، طرح جامع پیشگیری از سیل در شهر، شامل مخازن و تونل های زیرزمینی، بدلیل مشکلات در تملک زمین بطور کامل اجرا نشده است.

در تعطیلات اخر هفته، تیم های اورژانس تلاش چشمگیری را برای تخلیه روستائیان از پشت بام ها در شمال شرقی پایتخت انجام دادند.  

منبع: گاردین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *