یک سیاره – یک آینده

شهره صدری – کنگره بین‌المللی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت ( IUCN) از سوم تا یازدهم سپتامبر ۲۰۲۱، به میزبانی مارسی در فرانسه برگزار شد.  این کنگره در هفت محورِ مدیریت اراضی، آب شیرین، اقیانوس‌ها، تغییرات اقلیمی، حقوق و حکمرانی، سیستم‌های اقتصادی و مالی و پیشرفت دانش، یادگیری، نوآوری و فناوری، تجربیات شگفت‌انگیزی را از سراسر جهان به اشتراک گذاشت.

حفاظت از طبیعت، یک دستورالعمل بلندمدت است و میزان انقراض گونه‌ها همچنان در وضعیت هشداردهنده باقی مانده است. هدف اصلی این کنگره بر مدیریت پایدار اراضی، یافتن راه حل ها از طبیعت، حفظ تنوع زیستی و بازیابی اکوسیستم‌های طبیعی در ایام پساکرونا متمرکز بود.

خانم سیده خمساء اسبقیان – کارشناس ارشد مهندسی شیمی خاک از دانشگاه تربیت مدرس – عضو اجلاس جهانی جوانان که بصورت آنلاین  در این کنگره شرکت کرده بود در خصوص مساله مدیریت اراضی در این کنگره گفت: معکوس کردن روند فعلی تخریب اراضی، جلوگیری از تکرار خطاهای گذشته و پر کردن خلاء‌های سیاستی برای توقف نابودی اشکال مختلف زندگی و استفاده از ابزارها، مشوق‌ها و بودجه‌ها به‌منظور ایجاد یک هماهنگی، بین اکولوژی و اراضی از مهمترین مباحث مطرح شده از طرف شرکت کنندگان بود.

رودخانه‌ها، نهرها، تالاب‌ها، حوضچه‌ها و دریاچه‌ها، تنها ۳ درصد از کل منابع آب موجود در زمین را به خود اختصاص داده‌اند. از آن‌جایی که آب جزء لاینفک بقای اشکال مختلف زندگی روی زمین است؛ افزایش جمعیت، تلاش برای مدیریت تأثیرات تغییرات آب و هوایی و مدیریت عادلانه آب شیرین در دسترس را با چالش‌های جدی رو‌به‌رو کرده است.

تهیه اطلس جهانی آب شیرین با استفاده از اطلاعات ژنتیکی گونه‌ها، برای مقابله با انقراض آن‌ها، مدیریت مشارکتی آب برای نیل به آینده امن و پایدار ، تهیه فهرست قرمز برای الویت‌بندی گونه‌های در معرض انقراض به‌عنوان یک فرآیند چند‌بخشی از طرح هایی بود که در این کنگره در بخش  آب شیرین پیشنهاد شده است.  

خانم اسبقیان در خصوص چگونگی حفاظت از اقیانوس ها گفتند در این کنگره بر  محدود کردن فعالیت‌های مضر انسان، مانند صید بی‌رویه و انتشار آلودگی در اقیانوس ها تاکید شد، چرا که این محدویت می تواند بر ایجاد تاب‌آوری در اکوسیستم‌های دریایی و جوامع وابسته به آن موثر باشد.

حفاظت از اقیانوس ها

اقیانوس‌های سالم منبعی برای  معیشت بسیاری از مردم، تامین ماده غذایی و ایجاد امنیت غذایی هستند. سوال مهم در خصوص اقیانوس ها این است که چگونه می‌توان ورود آلودگی‌ به اقیانوس ها ویژه پلاستیک ها و مواد شیمیایی را برطرف کرد و پایداری تنوع زندگی دریایی را بهبود بخشید؟!

تغییرات آب و هوایی به چالش مهم محیط زیستی این سالها تبدیل شده است. تسریع در کاهش تغییرات آب و هوایی و ایجاد سازگاری با آن در حال حاضر هدف بسیاری از کشورهاست. اینکه چطور می‌توان دانش زیست‌محیطی، یادگیری و ظرفیت خود را در مورد تغییرات آب و هوایی گسترش دهیم؛ فشارها را کمتر کرده و به مردم در سازگاری بهتر کمک کنیم.

به گفته خانم اسبقیان نقش علوم انسانی و آموزش در این حوزه، بسیار پررنگ است. چرا که مردم یکی از مهمترین بازیگران سازگاری با تغییرات آب و هوایی هستند.

حکمرانی موثر

طبیعی ا‌ست که توانایی ما در حفظ طبیعت به حکمرانی موثر بستگی دارد و تمامی ابعاد آن را در برمی‌گیرد. توانمندسازی از طریق حفظ حقوق، افزایش ظرفیت و بهبود پاسخگویی، تأثیر مثبت قابل توجهی بر هر گونه تلاش توسعه‌ای و خودحکمرانی جوامع، از طریق مدیریت مؤثرتر و مبتکرانه زیستگاه‌های مشترک و اجرای قوانین محیط‌زیستی خواهد داشت. یکی از مزایای اصلی اکوسیستم‌های سالم و متنوع برای تحقق عدالت اجتماعی و حقوق بشر است.

یکی دیگر از محورهای مطرح شده در این کنگره، استفاده از سیستم‌های اقتصادی و مالی برای نیل به پایداری، بود. ساختار سیستم‌های اقتصادی برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار، باید از معیشت انسان و توسعه اقتصادی پشتیبانی کند. در عین حفظ طبیعت و توجه به تأثیرات تغییر اقلیم، چگونه می‌توان رشد و توسعه اقتصادی را از تأثیرات رو به وخامت فعلی آن بر اکوسیستم‌هایی که حیات را حفظ کرده و زمینه‌ساز اقتصاد ما هستند، جدا کرد؟! این در حالی است که جوامع با این پرسش روبرو هستند که برای تغییر شیوه‌های فعلی اقتصاد چه باید کرد؟

اسبقیان ، عضو اجلاس جهانی جوانان که از کشورمان در این کنگره شرکت کرده بود، به این نکته مهم اشاره کرد که در تمامی محورهای این کنگره، ب هاستفاده از ظرفیت افراد بومی در هر منطقه تاکید شد. بومیان هر منطقه می توانند نقش کلیدی در پیشبرد اهداف محیط زیستی مورد نظر داشته باشند.

و نهایتاً آخرین محور این کنگره، اهمیت پیشرفت دانش، یادگیری، نوآوری و فناوری را یادآوری می‌کرد.

اینک همه‌ی دنیا پذیرفته است که تغییرات مستمر محیط‌زیستی، از جمله، تغییر اقلیم و از بین رفتن اکوسیستم‌ها و گونه‌ها، مستلزم نوآوری‌هایی‌ست که به شرایط متغیر پاسخ می‌دهند. توانایی به کارگیری دانش جدید و موجود به صورت خلاقانه برای تقویت تاب‌آوری طبیعت و مردم و تضمین آینده‌ای پایدار با دید استراتژیک از اهم مباحث مطرح شده در پنل‌های تخصصی منطبق با این محور کنگره بود.

One thought on “یک سیاره – یک آینده

  1. سلام ..‌
    درود و خداقوت فراوان بر تمامی بزرگان و اندیش مندان حوزه منابع طبیعی و محیط زیست.
    بسیار جامع و شفاف و دقیق به نکاتی اشاره کردند که در نظر گرفتن این مثال در ابعال جغرافیایی توام با دانش بومی و سیاست ها ی اجرایی کامل و صحیح می‌تواند مشکلات زیست محیطی را تا حد چشمگیری مرتفع کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *