تاثیر آلودگی هوا بر نوزادان در دوران بارداری

شهره صدری – در معرض قرار گرفتن مادران به آلودگی هوا در دوران بارداری اغلب تاثیرات سوء بر سلامتی نوزادان دارد. با این حال مطالعات بسیار کمی در مورد این موضوع انجام شده است. بنا بر نتایج مطلعه ای که به تازگی انجام شده است، حساس ترین دوره بارداری نسبت به آلودگی هوا ماه های اول و آخر بارداری است.

طبق مطالعات انجام شده در سال های اخیر، آلودگی هوا بر تیروئید تاثیر می گذارد. هورمون های تیروئید برای تنظیم رشد و متابولیسم جنین ضروری هستند و نقش مهمی در رشد عصبی دارند. تیروکسین (T4) اصلی ترین هورمون تیروئید است که در گردش است و هورمون تحریک کننده تیروئید TSH است.

در مطالعه قبلی، در 48 ساعت نوزادان تازه متولد شده تحت آزمایش قرار گرفتند که در آن میزان تیروکسین و TSH در خون اندازه گیری شد. در واقع، اگر تعادل بین این هورمون های تیروئید درست نباشد، خطر ابتلا به بیماری های جدی افزایش می یابد، به همین دلیل در مطالعه جدید رابطه بین آلودگی هوا در دوران بارداری و سطح تیروکسین در نوزاد متولد شده مورد بررسی قرار گرفته است.

دی اکسید نیتروژن و ذرات ریز معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون دو عامل اصلی آلودگی هوا و تردد خودروها هستندو بعنوان مثال ذرات ریز معلق PM2.5 به راحتی وارد دستگاه تنفسی میشوند.

در این تحقیق، محققان ارتباط بین در معرض قرار گرفتن مادران باردار به ذرات ریز معلق و دی اکسید نیتروژن با سطح تیروکسین در نوزادان را تجزیه و تحلیل کردند. آنها به صورت هفتگی رشد جنین را تحت نظارت قرار دادند تا ببینند حساس ترین دوره برداری نسبت به آلودگی هوا چه زمانی است .

به گفته آمایا ایریزار یکی از محققان، نتایج بدست آمده در این مطالعه ارتباط مستقیم بین در معرض قرار گیری ذرات ریز معلق در دوران بارداری و سطح تیروکسین در نوزادان مشاهده شده است. اما ارتباط واضحی بین تاثیر دی اکسید نیتروژن بر سطح تیروکسین نوزادان مشاهده نشد.

ایرایزار تاکید کرد: آنچه در این مطالعه مشاهده کردیم این بود که در معرض آلودگی هوا قرار گرفتن در ماه های اول بارداری تاثیر مستقیمی بر تعادل هورمون های تیروئید دارد . نوزادان در این ماه ها تمایل دارند میزان تیروکسین پایین تری  داشته باشند.

با پیشرفت بارداری، متوجه شدیم که این رابطه به تدریج کاهش می باید؛ یعنی قرار گرفتن مادر در معرض آلودگی به تدریج از اهمیت کمتری برخوردار میشود. در اواخر بارداری، این ارتباط دوباره آشکار مشیود. اما سیستم بدن جنین یک عکس العمل نشان میدهد: با افزایش غلظت سطح این ذرات معلق، مشاهده شد که سطح هورمون های تیروئید نیز افزایش می یاد، که اثر معکوس بر تعادل هورمون ها دارد. دانشمندان اعلام کردندکه مشخص نیست ساز و کار پشت این قضیه چیست؟ در هر صورت، ما به این نتیجه رسیده ایم که حساس ترین دوره های بارداری از نظر آلودگی هوا، ماه های اولیه و اواخر بارداری است.

این تیم تحقیقاتی همچین تاکید کرده است که مطالعه خویش را بر سایر جنبه ها مانند رشد عصبی، روانشناختی و چاقی و رشد کودکان نیز ادامه خواهد داد.

منبع: ساینس دیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *