جنگجویان رودخانه در فیلیپین

شهره صدری – به گزارش رویترز، هر روز صبح گروهی از فیلیپینی ها انبوهی از پسماند را در حاشیه یکی از رودخانه های آلوده جهان جمع آوری می کنند. آنها پسماندها را که به اقیانوس سرریز میشود از رودخانه جمع می کنند.

این گروه که به جنگجویان رودخانه معروف هستند، گروهی متشکل از 100 نفر بوده که ده سال است مشغول پاکسازی رودخانه Pasig مانیل در فیلیپین هستند.

رودخانه Pasig با 27 کیلومتر طول در داخل شهر مانیل  یکی از آبراهه های تجاری پایتخت فیلیپین بود، ولی توسعه شهرنشینی و سرریز شدن فاضلاب به این رودخانه، حیات آن را گرفته است.

یکی از جنگجویان رودخانه که شش سال است در این گروه فعالیت می کند گفت: این رودخانه هیچ گاه بدون زباله نیست. این گروه کار خود را داوطلبانه آغاز کردند، اما اکنون حقوق خود را از دولت محلی دریافت میکنند. این افراد در گروه های کوچک در مناطق مختلف رودخانه هر روز فعالیت می کنند.

به گفته این گروه، حجم زباله در رودخانه بسیار بالاست و حتی هفت ساعت کار روزانه برای پاکسازی این رودخانه اصلا کافی نیست .

بیشتر زباله موجود در رودخانه شامل کیسه های پلاستیکی، بسته بندی ها، ظروف یکبار مصرف است. از زمان شیوع کرونا ماسک ها نیز به صورت انبوه در میان زباله ها شناور هستند.

در گزارشی که سال جاری توسط دانشگاه آکسفورد با عنوان “جهان ما در آمار” منتشر شد، برآورد شده است که 81 درصد از پلاستیک های جهان از رودخانه های آسیا وارد اقیانوس ها میشوند و فیلیپین به تنهایی یک سوم از کل آن را داراست.

در این گزارش آمده است که رودخانه Pasig فیلیپین به تنهایی حامل 6.43 درصد از پلاستیک های وارد شده به اقیانوس  است.

به گفته جوآن لاگوندا، دبیر سازمان محیط زیست فیلیپین، مقامات محلی در حال هماهنگی با دولت هستند تا روشهای مناسب تفکیک زباله را ایجاد کنند. همچنین ماریان لدسما، یکی از فعالان صلح سبز فیلیپین گفت که دولت باید مصرف پلاستیک های یکبار مصرف را کاهش دهد و اجرای قانون در مورد دفع پسماند و فاضلاب را تقویت کند. به گفته وی با توجه به اعمال قوانین سخت گیرانه در سایر کشورها در مورد دفع زباله، به نظر نمی رسد اجرای آن در فیلیپین غیرممکن باشد.

منبع: رویترز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *