استفاده از سوخت های فسیلی منجر به خشکسالی های بدتر و طولانی تر میشود

شهره صدری- محققان در تلاش برای یافتن اطلاعات بیشتر در مورد علت خشکسالی های شدیدتر و طولانی تر در بسیاری از نقاط جهان بوده اند. محققان کالیفرنیایی مساله خشکسالی های کالیفرنیا و سایر نقاط در قاره آمریکا، غرب و جنوب آفریقا و شرق آسیا را روشن کردند.  

انتشار گازهای گلخانه ای و سایر آلودگی های منتشره در جو  ناشی از فعالیت های انسانی باعث افزایش دفعات خشکسالی، شدت و حداکثر مدت خشکسالی در سراسر جهان می شود.

فلیشیا چیانگ  از دانشگاه کالیفرنیا ایرواین در اینباره گفت: “همیشه در حوادث خشکسالی در سراسر جهان تنوع طبیعی وجود داشته است، اما تحقیقات ما نشان می دهد که تاثیر  انسان در خشک شدن به ویژه ناشی از انتشار آئروسل های انسانی، دی اکسید کربن و سایر گازهای گلخانه ای بسیار زیاد است.”

این محققان با چاپ مقاله خود در مجله Nature Communications توضیح داده اند که آنها از یک شبیه سازی کامپیوتری ابتدا با “شرایط طبیعی” برای کشف ویژگی های خشکسالی استفاده کردند، و سپس با کمک داده های مربوط به گازهای گلخانه ای منتشره در جو حاصل از احتراق سوخت های فسیلی، همراه با ذرات ریز در اتمسفر ناشی از فعالیت نیروگاه ها، اگزوز خودروها و آتش سوزی ها برای پاکسازی جنگل ها و سوزاندن پسماندها به تحلیل رابطه خشکسالی های بلند مدت با عوامل انسانی پر داخته اند.

نتایج نشان داد که شبیه سازی های “صرفا طبیعی” هیچ تغییری در منطقه از اواخر قرن 19 تا اواخر قرن 20 نشان نمیدهد. اما وقتی محققان شبیه سازی خود را با استفاده از دی اکسید کربن منتشره در جو، ذرات گوگرد و دوده ناشی از احتراق دوباره انجام دادند، میتوان افزایش قابل توجهی را در کانون های گرم خشکسالی در جنوب اروپا، آمریکای مرکزی و جنوبی و سایر مناطق مشاهده کرد.

سالهاست محققان در مورد خطر افزایش خشکسالی با افزایش متوسطه درجه حرارت جهانی هشدار می دهند. شرق مدیترانه اخیرا بدترین خشکشالی را در 900 سال گذشته پشت سر گذاشته است، در حالیکه کالیفرنیا تحت تاثیر گرمای ویرانگر با خشکسالی های طولانی مدت و آتش سوزی جنگل ها درگیر است.

خشکسالی در آمازون به قدری متوالی بوده است که یکی از دانشمندان نسبت به تخریب کل اکوسیستم جنگل های بارانی هشدار داده است. بنابراین مطالعه تازه دانشمندان فقط یک داستان آشنای دیگر است.

دکتر امیر آقاکوچک یکی از نویسندگان این مقاله از دانشگاه ایرواین گفت: دانستن اینکه کجا، چگونه و چرا خشکسالی ها در سراسر جهان بدتر شده اند مهم است، زیرا این حوادث بطور مستقیم و غیر مستقیم بر روی همه چیز از زیستگاه های حیات وحش گرفته تا تولید محصولات کشاورزی تا اقتصادT تاثیر می گذارد.

یکی دیگر از محققان در این مطالعه، امید مزدیاسنی می افزاید: اگر خشکسالی های قرن گذشته با آلودگی ناشی از منابع انسانی بدتر شده باشد، پس احتمال زیادی وجود دارد که بتوان با محدود کردن این انتشارها مشکل را کاهش داد.

منبع: eco-business

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *