از هر پنج کودک در جهان یکی دسترسی به آب کافی برای زندگی روزمره ندارد

شهره صدری – براساس گزارش یونیسف، بیش از 1.42 میلیارد نفر در جهان از جمله 450 میلیون کودک،در مناطقی با آسیب پذیری زیاد یا بسیار زیاد در خصوص آب زندگی می کنند. این بدان معناست که از هر پنج کودک در جهان یک نفر آب کافی برای زندگی روزمره ندارد.

گزارش جدید یونیسف، که بخشی از برنامه امنیت آب برای همه ”  را تشریح می کند، مناطقی را نشان میدهد که کمبود فیزیکی آب با سطح پایین خدمات لازم برای استفاده از منابع آب همپوشانی دارد.  ساکنان این مناطق بطور میانیگن از آبهای سطحی و نقاط دسترسی به آب بیش از 30 دقیقه فاصله دارند.

بحران جهانی آب فقط مربوط به افق آینده نیست. این معضل هم اکنون اینجاست و تغییرات آب و هوایی فقط اوضاع را بدتر خواهد کرد.

مدیر اجرایی یونیسف، هنریتا فور می گوید: کودکان اولین قربانیان هستند. وقتی چاه ها خشک میشوند، این بچه ها هستند که برای آوردن آب، امکان حضور در مدرسه را از دست میدهند. وقتی بدلیل خشکسالی غذای کمتری وجود دارد، کودکان از سوء تغذیه و رشد کم رنج میبرند. هنگامی که سیل خ میدهد،  کودکان با بیماری های منتقله از آب بیمار میشوند. وقتی منابع آب کم میشود، کودکان نمی توانند دست های خود را بشویند تا خود را در برابر بیماری ها محافظت کنند.

داده ها نشان میدهد که در بیش از 80 کشور، کودکان در مناطق با آسیب پذیری بالا در خصوص آب زندگی می کنند. نسبت کودکانی که در این مناطق زندگی می کنند در شرق آفریقا و جنوب آن بیشتر است. بطوریکه بیش از نیمی (58 درصد) کودکان در این مناطق با دسترسی روزانه به آب مشکل دارند.

جمع آوری آب در جمهوری کنگو توسط کودکان

بعد از آن، آفریقای مرکزی و غربی (31 درصد)، آسیای جنوبی (25 درصد) و خاورمیانه (23 درصد) قرار دارند. جنوب آسیا بیشترین تعداد کودکانی را دارد که در مناطق با آسیب پذیری بالای آب زندگی می کنند. بیش از 155 میلیون نفر.

در 37 کشور حساس، وضعیت به اندازه ای جدی است که تعداد و نسبت کودکان تحت تاثیر این مشکل و مناطق نیازمند به کمک، باعث شده است تا بسیج منابع، حمایت و اقدامات فوری جامعه بین المللی را به خود جلب کند. این کشورها شامل افغانستان، بورکینافاسو، اتیوپی، هائیتی، هند، کنیا، نیجر، نیجریه، پاکستان، گینه نو، سودان، تانزانیا و یمن هستند.

اردوگاه مهاجران سوری در شمال غربی سوریه

با کاهش منابع، تقاضا برای آب همچنان بطرز چشمگیری افزایش می یابد. علاوه بر رشد سریع جمعیت، شهرنشینی و استفاده بی رویه و سوء مدیریت آب، تغییرات آب و هوایی و بلایای شدید آب و هوایی میزان آب سالم موجود را کاهش میدهد که تنش آبی را بیشتر می کند. طبق گزارشی که در سال 2017 توسط یونیسف منشتر شد، تا سال 2024 از هر چهار کودک در جهان یکی در منطقه ای با استرس شدید آبی زندگی خواهد کرد.

در حالیکه اثرات کمبود آب توسط هر کسی قابل لمس است، کودکان بعنوان آسیب پذیرترین قشر بیشترین رنج را می برند. کودکان و خانواده هایی که در جوامع آسیب پذیر زندگی می کنند دو برابر هزینه می دهند: آنها در حالیکه کمترین خدمات لازم برای استفاده از آب را دارند با کمبود شدید آب روبرو هستند. دسترسی آنها به آب کافی بدلیل اثرات تغییر آب و هوا شدیدتر نیز میشود.

با توجه به این شرایط، یونیسف طرح “امنیت آب برای همه” را برای اطمینان از دسترسی هر کودک به خدمات آب پایدار و سازگار در برابر تغییرات آب و هوایی آغاز کرده است. این طرح با هدف بسیج منابع، مشارکت ها، نوآوری ها و اقدامات جهانی برای مناطق حساس که بیشترین نیاز به خدمات ایمن، قابل انعطاف و پایدار آب، سرویس های بهداشتی  و فوری ترین آنها را دارند، شکل گرفته است.

منبع: unicef

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *