در سال 2018، شصت میلیون نفر تحت تاثیر بلایای طبیعی قرار گرفتند

براساس گزارش سازمان ملل، بیش از 10 هزار نفر بر اثر آتش سوزی، طوفان و یا سیل جان خود را از دست داده اند.

بنا بر این گزارش، 289 فاجعه طبیعی در سال 2018 رخ داده است که در مجموع بیش از 107 هزار کشته داشته است. این رقم در مقایسه با میانگین تعداد کشته شدگان بلایای طبیعی بین سالهای 2000 تا 2017 که حدود 77 هزار نفر بوده است، قابل ملاحظه است.  چندین حادثه مهم در طول دو دهه گذشته بطور منظم این تلفات انسانی را افزایش داده است. مانند سونامی در اقیانوس هند در سال 2008، زلزله هایتی 2010 و گردباد های مهیبی مانند Nargis در 2008 برمه.

پیامدهای تغییرات اقلیمی

این گزارش اضافه می کند که «چنین فجایع بزرگی در سال 2018 رخ نداد. به نظر میرسد که از دست رفتن زندگی انسان ها بدلیل بلایای طبیعی بزرگ، احتمالا بدلیل بهبود شرایط زندگی انسان ها و بهتر شدن روش های ریسک های مدیریت بحران، کاهش یافته است».

با این حال، همه مناطق جهان تحت تاثیر حوادث طبیعی شدید آب و هوایی قرار گرفته اند. در میان کشورهای آسیب دیده، هندوستان با 24 میلیون نفر، فیلیپین و چین (بیش از 6 میلیون نفر در هر کدام) در بالاترین رده قرار دارند. سپس اندونزی با بیشترین تعداد مرگ و میر، پس از آن هندوستان، گواتمالا و ژاپن قرار دارند.

در میان حوادث طبیعی رخ داده، سیل با بیشترین آسیب وارده (35.4 میلیون نفر تحت تاثیر)  در مقام اول و سپس آب و هوای بد باعث مرگ و میر 2800 نفر شده است که در هند، ژاپن، نیجریه و کره شمالی گزارش شده است.

طوفان در سال 2018، تعداد افراد کمتری را در جهان تحت تاثیر قرار داد (12.9 میلیون نفر) ولی ضربات وارده مرگبار بوده است. بیش از 1600 مرگ.

در مجموع 57.3 میلیون نفر بطور مستقیم از سیل، خشکسالی، طوفان و آتش سوزی جنگل ها آسیب دیدند. تاثیر گرم شدن کره زمین بویژه در خشکسالی چشمگیر بوده است. حدود 9.3 میلیون نفر از جمله در کنیا (3 میلیون )، افغانستان (2.2 میلیون) و آمریکای مرکزی (2 میلیون ) تحت تاثیر خشکسالی قرار گرفته اند.

آتش سوزی مهیب جنگل ها در یونان یکی از حوادث طبیعی مهم رخ داده با 126 نفر کشته بود. آتش سوزی جنگل های رخ داده در سال 2018 یکی از مرگبارترین حوادث آتش سوزی جنگل ها در قرن گذشته بوده است.

این گزارش بر مبارزه با فقر به عنوان راهکار موثری برای کاهش اثرات بلایای طبیعی خصوصا در مواجه با افزایش سطح دریاها تاکید می کند.

ترجمه: شهره صدری

منبع: لوموند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *