ایران در لیست کشورهایی با بیشترین جابجایی جمعیت تا سال 2050

شهره صدری – تا سال 2050، بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان بدلیل بحران آب و هوا و رشد سریع جمعیت در معرض خطر آوارگی قرار دارند. این برآورد که توسط موسسه اقتصاد و صلح انجام شده است، از داده های سازمان ملل و سایر منابع برای محاسبه هشت تهدید زیست محیطی در 157 کشور استفاده کرده است. سپس، این گزارش ظرفیت ملت ها را برای مقاومت در برابر هشت فاکتور تهدید زیست محیطی برآورد کرده است. کشورهای جنوب صحرای آفریقا، آسیای جنوبی، خاورمیانه و شمال آفریقا با بیشترین تعداد تهدید ها روبرو خواهند شد.  

طبق گزارشی که گاردین منتشر کرده است، حدود 1.2 میلیارد نفر در 31 کشور جهان زندگی می کنند که ظرفیت کافی برای مقاومت در برابر تهدیدهای زیست محیطی را ندارند. 19 کشور اول این لیست که از نظر کمبود آب و غذا در معرض بیشترین تهدید قرار دارند، اتفاقا در 40 کشور جهان واقع شده اند که از کمترین میزان صلح برخوردار هستند.  

در این گزارش پیش بینی شده است که بسیاری از کشورهایی که بیشتر در معرض تهدیدهای زیست محیطی هستند، از جمله نیجریه، آنگولا، بورکینافاسو و اوگاندا با افزایش قابل توجهی از جمعیت نیز مواجه خواهند بود. بینانگذار موسسه  اقتصاد و صلح گفت:  این نه تنها در کشورهای در حال توسعه، بلکه در کشورهای پیشرفته نیز تاثیرات عظیم اجتماعی و سیاسی خواهد داشت، زیرا جابجایی گسترده منجر به جریان بیشتر پناهندگان به پیشرفته ترین کشورها خواهد شد.

تهدید های زیست محیطی صلح جهانی را با چالش های جدی روبرو میکند، طی 30 سال آینده، عدم دسترسی به غذا و آب بدون همکاری جهانی فوری افزایش می باید. در صورت عدم اقدام، ناآرامی های داخلی، شورش ها و درگیری ها به احتمال زیاد افزایش خواهد یافت.

این نتیجه گیری در حالی است که برخی کشورها مانند هند و چین با بیشترین تهدید کمبود آب مواجه خواهند بود، در حالیکه برخی دیگر از کشورها مانند پاکستان، ایران، کنیا، موزامبیک و ماداگاسکار با ترکیبی از تهدید ها و ناتوانی فزاینده برای مقابله با آنها روبرو هستند.  در این گزارش آمده است: عدم انعطاف پذیری منجر به بدتر شدن ناامنی غذایی و رقابت بر سر منابع، افزایش ناآرامی های مدنی و جابجایی گسترده خواهد شد.

براساس این گزارش، پاکستان بیشترین تعداد افراد در معرض خطر مهاجرت دسته جمعی را داراست و به دنبال آن اتیوپی و ایران قرار دارند. در این کشورها حتی تهدیدهای کوچک زیست محیطی و بلایای طبیعی می تواند منجر به جابجایی گسترده جمعیت شود.

مناطق ثروتمند و پیشرفته تر در اروپا و امریکای شمالی با تهدیدات زیست محیطی کمتری روبرو هستند و بهتر میتوانند با آنها مفابله کنند. این نواحی از تاثیرات گسترده،  بیشتر در امان خواهند بود. در این گزارش آمده است که 16 کشور از جمله سوئد، نروژ، ایرلند و ایسلند هیچ تهدیدی ندارند.

براساس داده های همین گزارش، در جهان 60 درصد  از آب شیرین کمتری نسبت به 50 سال پیش در دسترس است، در حالیکه پیش بینی میشود تقاضا برای غذا 50 درصد تا سال 2050 افزایش یابد و بلایای طبیعی فقط بدلیل بحران آب و هوا افزایش می یابد، حتی برخی از کشورها با ثبات نیز تا سال 2050 آسیب پذیر خواهند شد.

منبع: گاردین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *