جنگل زدایی در آمازون برزیل بعد از 4 ماه برای اولین بار افزایش یافت

شهره صدری- طبق اطلاعات اولیه آژانس تحقیقات فضایی دولت INPE، در ماه اکتبر جنگل زدایی در برزیل 50 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته و به 836 کیلومترمربع رسیده است. این درحالی است که جنگل زدایی در با شروع فصل بارندگی بدلیل دشوار شدن قطع درختان کاهش یافته بود.

 پاکسازی جنگل های آمازون در برزیل،  در 10 ماهه اول سال 2020، در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته شش درصد کاهش یافته است. این کاهش معادل 7899 کیلومتر مربع مساحتی تقریبا ده برابر شهر نیویورک است.

تخریب جنگل ها در سال 2020 بسیار بالاتر از سالهای قبل از روی کارآمدن بولسونارو رییس جمهور فعلی برزیل است. رییس جمهور جدید برزیل از زمان به قدرت رسیدن اجرای قوانین زیست محیطی را تضعیف کرده  و خواستار کشاورزی و استخراج معادن در جنگل های آمازون است. او این رویکرد را با هدف کاهش فقر در کشور توجیه می کند.

آتش سوزی های گسترده در جنگل های آمازون برزیل در سال 2020

تصاویر ماهواره ای از جنگل های آمازون برزیل در سال 2019 و 2020 نشان دهنده جنگل زدایی گسترده در این مناطق است.

محققان موسسه غیر دولتی آمازون (IPAM ) در پروژه PRODES – کنترل قانونی قطع درختان در جنگل های آمازون – اعلام کردند که جنگل زدایی در سال 2020 در مقایسه با سال 2019 بطور چشمگیری افزایش داشته است. بطوری که این میزان در سال 2019 برابر با 10129 کیلومتر مربع بوده و در سال جاری به 14000 کیلومترمربع رسیده است. این رقم بالاترین میزان چنگل زدایی در برزیل از سال 2006 اعلام شده است.

داده های دیگر INPE نشان میدهد که آتش سوزی ها، که بطور معمول بعد از قطع درختان برای پاکسازی زمین و تبدیل کاربری اراضی به کشاورزی انجام میشود، از اول ژانویه تا 12 نوامبر در آمازون 20 درصد افزایش یافته است. این میزان در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته بالاترین رقم در یک دهه گذشته است.

تغییر کاربری اراضی جنگلی در جنگل های آمازون برزیل

جو بایدن در مبارزات انتخاباتی خود کمک 20 میلیارد دلاری را برای توقف جنگل زدایی در آمازون به برزیل  پیشنهاد داد. بایدن تهدید کرد که اگر برزیل دست از جنگل زدایی برندارد عواقب اقتصادی نامشخصی را خواهد دید.

منبع: الجزیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *