تهیه نقشه قحطی جهان در وضعیت واقعی

شهره صدری – برنامه جهانی غذا، نقشه تعاملی گرسنگی خود را راه اندازی کرده است. این نقشه وخامت اوضاع در ساحل آفریقا را نشان میدهد.

تیم کوچک گرسنگی برنامه جهانی غذا (WFP) مستقر در رم، نقشه گرسنگی خود را در ژانویه راه اندازی کرده است. این نقشه از 27 مارس با فیلتر مخصوص Covid-19 ارائه  شده است تا کشورهای آسیب پذیر را از لحاظ همه گیری از نظر غذا و تغذیه شناسایی کند.

آنوان چونگ، رئیس آژانس ملل متحد، در خصوص نتایج حاصله از تهیه این نقشه به عنوان نمونه به وخیم شدن امنیت غذایی در ساحل آفریقا اشاره کرد. مردم ساحل آفریقا به ما گفتند که آنها از بیرون رفتن می ترسند (بدلیل شیوع کرونا) و برای خرید بیرون نمی روند. بنابراین، هنگامی که شما بر روی یک کشور ساحلی مانند بورکینافاسو کلیک می کنید، می بینید که تقریبا تمام سرزمین قرمز است. این نشانه آن است که سطح گرسنگی در این ناحیه بسیار بالا است. داده ها نشان می دهد که از جمعیت 19.8 میلیون نفری، 11.9 میلیون نفر غذای کافی ندارند.

چندین شاخص برای این نقشه انتخاب شده مانند سوء تغذیه کودکان، تراز تجاری، وابستگی به واردات یا حتی تورم. این شاخص ها برای درک بهتر وضعیت این نقشه جهانی با هم ادغام شده اند. در اواسط ماه ژوئیه، طبق مدلهای موجود در نقشه، 15 کشور در جهان در وضعیت بحرانی قرار داشتند و 990 میلیون نفر غذای کافی دریافت نکردند. این روند در حال بدتر شدن است زیرا کارشناسان سازمان ملل متحد نسبت به افزایش فقر در پی همه گیری  بیماری کوید 19 هشدار می دهند.

آنون چونگ می گوید: این نقشه به متخصصان کمک های غذایی، بویژه سازمان های غیر دولتی کمک می کند تا براساس شرایط واقعی، بهتر تصمیم بگیرند. بعنوان مثال، اگر بیش از 40 درصد از جمعیت در جنوب اتیوپی از سوء تغذیه برخوردار باشند، در استان های هم مرز با سومالی وضعیت بهتر است. این نقشه میتواند سازمان هایی را که برای گرسنگی فعالیت می کنند، نواحی اولویت دار را نشان دهد.

الیسا امودئی، رییس پیش بینی های تحلیلی این تیم میگوید: ما از پنج کشور یمن، سوریه، کامرون، بورکینافاسو و شمال شرقی نیجر شروع کردیم. سپس بر هشت کشور دیگر متمرکز شدیم: مالی، نیجریه، جمهوری آفریقای مرکزی، جمهوری دموکراتیک کنگو، چاد، موزامبیک، سومالی و عراق.

نظر سنجی ها و جمع آوری داده ها تا پایان سال میتواند به 30 کشور برسد. در هر یک از کشورها معمولا 1000 تا 1500 نظرسنجی در هر ماه ثبت میشود که براساس پاسخ های ارسالی، نقشه به روز رسانی شود.

برای حدود 40 کشور دیگر که در بحران فوری نیستند، داده ها به صورت روزانه جمع آوری نمی شود. شرایط قحطی و گرسنگی کشورهای جهان با توجه به شاخص های مختلفی که توسط برنامه های هوشمند برای پیش بینی ها مورد تحلیل قرار میگیرد،  به روز میشود.

این تیم در مورد جمع آوری و استفاده مجدد احتمالی از داده ها و همچنین مشارکت های خصوصی خود قوانین محرمانه دارد. فقط ما میدانیم که علی بابا غول چینی در شش ماه اول پروژه برای توسعه الگوریتم این برنامه کمک فنی کرده است.

داده های غیر غذایی مانند درگیری ها، اقتصاد یا سایر موضوعات جمع آوری شده و از طریق نقشه به راحتی قابل دسترس هستند و به پیش بینی موقعیت ها کمک می کنند. الیس اومدئی توضیح میدهد: در کشورهایی که اکثریت مسلمان هستند، شاهد بهبود وضعیت رژیم غذایی در ماه رمضان هستیم. اما پس از آن اوضاع دوباره به سطح قبلی خود باز می گردد.

منبع: لوموند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *