دسترسی به آب آشامیدنی در جهان در پنج اینفوگرافیک

شهره صدری- میلیاردها نفر از مردم در سرتاسر جهان به آب آشامیدنی امن را از دهه 1990 بدست آورده اند، اما داده ها نشان میدهد که هنوز نابرابری بزرگی در جهان وجود دارد.

چه تعداد از مردم در جهان دسترسی به آب ایمن و سالم دارند؟ از کجا این آب را تامین می کنند، و چقدر بهای آن را پرداخت می کنند؟ گزارشی که توسط سازمان بهداشت جهانی و یونیسف بطور مشترک تهیه شده است، داده های مربوط به آب آشامیدنی  و وضعیت دسترسی به آن را از 17 سال گذشته تا کنون تجزیه و تحلیل کرده است. این گزارش همچنین به بررسی چگونگی وضعیت و تطابق با چشم انداز جهانی در دسترسی به آب سالم و مقرون به صرفه – توسط اهداف توسعه پایدار (SDGs) تنظیم شده است.

1- میلیاردها نفر از مردم دسترسی به آب بدست آورده اند، ولی نابرابری های بزرگ باقی مانده است

از دهه 1990، وضعیت دسترسی به آب آشامیدنی سالم برای 2.6 میلیارد نفر بهبود یافته است. یکی از موارد مهم انجام شده طراحی های صورت گرفته برای محافظت در برابر آلودگی منبع آب بود. اما در سال 2015، 663 میلیون نفر – یک نفر از هر 10 نفر- هنوز از منابع آب محافظت نشده آب آشامیدنی را تهیه کرده است. نابرابری بزرگ در بین کشورها و در داخل کشورها باقی مانده است، تقریبا نیمی از مردم که از آب آشامیدنی ناسالم استفاده می کنند در کشورهای جنوب صحرای آفریقا زندگی می کنند، هشت نفر از هر 10 نفر در مناطق روستایی زندگی می کنند و شکاف بزرگی بین ثروتمندان و فقیران وجود دارد.

در 41 کشور، یک پنجم از مردم آب آشامیدنی خویش را از منبع آبی تامین می کنند که در برابر آلودگی محافظت نمیشود.

چه تعداد از مردم از منبع آب آشامیدنی که در برابر آلودگی محافظت نمیشود استفاده می کنند؟ ماخذ: WHO و یونیسف/ برنامه مشترک

اهداف توسعه پایدار در مورد آب آشامیدنی، دسترسی همه مردم به آب سالم است. اما ما نیاز بیشتر و بهتری به داده هایی در مورد آب آشامیدنی داریم، و اطمینان از اینکه همه جمعیت ها را در این پایش مورد توجه قرار داده ایم و یا خیر.

2- جمع آوری آب هنوز یک مسئولیت سنگین بویژه در کشورهای جنوب صحرای آفریقاست

در بیشتر کشورها، اکثریت مردم کمتر از 30 دقیقه وقت برای جمع آوری آب صرف می کنند و یا به آب لوله کشی در خانه دسترسی دارند. اما در برخی از مناطق، بویژه کشورهای جنوب صحرای آفریقا، بسیاری از مردم بیش از 30 دقیقه و برخی بیش از یک ساعت- در هر بار برای جمع آوری آب وقت صرف می کنند. این مسئولیت در هشت خانوار از هر ده خانوار که به آب لوله کشی دسترسی ندارند، هنوز بطور عمده بر عهده زنان و دختران است. مغولستان تنها کشوری است که کار جمع آوری آب مورد نیاز برعهده مردان و پسران است.

چه کسی مسئول اولیه برای جمع آوری آب در مناطق روستایی است؟ نمودار فوق جزئیات این مسئولیت را از لحاظ جنس و سن را نشان میدهد. در کشورهایی که حداقل یک خانوار از هر 10 خانوار مجبور به جمع آوری آب هستند. ماخذ: WHO و یونیسف/ برنامه مشترک

کاهش زمان جمع آوری و افزایش تعداد افرادی که دسترسی به منبع آب در خانه داشته باشند در دستیابی به اهداف دیگر اعم از کاهش فقر، بهداشت، آموزش و برابری جنسیتی بسیار مهم است.

3- در بسیاری از نقاط جهان در تمام روز، آبی در دسترس نیست

در بسیاری از کشورها، خانواده ها برای تامین آب مورد نیاز خود یا در کل روز دسترسی به آب ندارند و یا تنها چند ساعت در طول روز به آب دسترسی دارند. داده های موجود نشان میدهد که این دسترسی به آب بطور گسترده ای در بین کشورها و در داخل کشورها متفاوت است. در برخی از شهرستان های آفریقای جنوبی، تامین اب در 60 درصد از خانوارها به مدت دو روز و یا بیشتر قطع است.

دردسترس بودن آب در داخل و بین کشورها متفاوت است. این نمودار نشان میدهد درصدی از جمعیت آفریقای جنوبی در آب لوله کشی حداقل دو روز کامل آب نداشته اند. بین سالهای 2009 تا 2014. ماخذ: WHO و یونیسف/ برنامه مشترک

در آفریقای جنوبی در سال 2014، یک پنجم از خانوارهای دارای آب لوله کشی برای بیش از دو روز با قطعی آب روبرو بودند. این در برخی از مناطق کشور سه برابر بیشتر بود. برخی از کشورها دسترسی به آب بطور مداوم دارند، ولی در بسیاری از نقاط جهان عرضه آب کمتر از 24 ساعت در شبانه روز است که هنوز هم کافی نیست. کشورها با طیف متفاوت گسترده ای از دسترسی به آب استفاده می کنند و این هماهنگی در مقایسه در سطح خدمات می تواند در همه کشورها و در طول زمان  ساخته شود.

4- برخی منابع آب در برابر آلودگی محافظت میشوند، اما هنوز هم ممکن است برای آشامیدن ایمن نباشند

توجه به ایمن بودن آب، یعنی منبع آب آشامیدنی باید فاقد مواد آلاینده، بیماری زا و سطوح بالای مواد مضر باشد. در سطح جهانی، نگرانی اصلی آلودگی منابع آب آشامیدنی به پساب های بهداشتی است که حاوی باکتری های بیماری زا مانند اشرشیا کولی هستند. در بسیاری از نقاط، منبع آب طوری طراحی میشود تا در برابر ورود منابع آلاینده محافظت شود، اما ممکن هست هنوز از هم اثری از باکتری اشرشیا کولی در آب دیده شود. آبهای زیرزمینی ممکن است بوسیله چاه جاذب توالت ها آلوده شده و یا حتی ظروف حمل آب حاوی باکتری ها باشد. در نپال، 91% از جمعیت از منابع آبی بهتری استفاده می کنند، ولی باکتری اشرشیا کولی هنوز هم در آب آشامیدنی آنها مشاهده میشود.

در بنگلادش، نپال، غنا و کنگو بسیاری از مردم از منبع آبی استفاده می کنند که در برابر آلودگی محافظت میشود. ولی باکتری اشرشیا کولی در این آبها تشخیص داده شده است. ماخذ: WHO و یونیسف/ برنامه مشترک

ما نیاز به سرمایه گذاری بیشتر در روشهای کم هزینه تر برای آزمایش کیفی آب آشامیدنی مردم داریم، بخصوص برای جوامعی که به شبکه های لوله کشی منظم متصل نیستند.

5- مردم بهای متفاوتی را برای آب پرداخت می کنند، اما ما نمیدانیم که آیا آنها فکر می کنند این بها مقرون به صرفه است یا خیر

با بررسی درآمد و هزینه ها، ما ما میدانیم که بهایی که مردم برای آب و فاضلاب پرداخت می کنند از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. ولی ما این را نمی دانیم که پرداخت پول برای آب و بهداشت توسط مردم آیا از دسترسی اولیه به آب در وهله اول جلوگیری می کند و یا اینکه مردم فکر می کنند مقدار بهایی که الان می پردازند مقرون به صرفه است.

ثبت و مقایسه بودجه صرف شده گام مهمی برای این است که بدانیم آیا خدمات ارائه شده مقرون به صرفه است و یا خیر.

منبع: گاردین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *