حمایت وزارت محیط زیست ژاپن از شرکت هایی که اقدامی علیه زباله های پلاستیکی انجام دهند

شهره صدری – به گزارش ژاپن تایمز، وزارت محیط زیست ژاپن تصمیم گرفته است ابتکار جدیدی را برای حمایت از شرکت ها و سازمان های غیر دولتی که اقدام به پاکسازی و معرفی خدمات کاهش استفاده از محصولات پلاستیکی یکبار مصرف معرفی می کنند، آغاز کند. این وزارتخانه از بخش خصوصی که در جهت کمک به مدیریت های محلی در جهت کاهش زباله های پلاستیکی تلاش می کنند، حمایت خواهد کرد.

هزینه های این طرح حمایتی در تقاضای بودجه این وزارتخانه در سال 2021 لحاظ خواهد شد. این وزارتخانه از شهرداری ها و شرکت هایی که برنامه های تجاری و ایده های رویدادی با هدف کاهش ضایعات پلاستیکی دارند، دعوت کرده است تا ایده های خود را ارائه دهند. این امر به این شرکت ها و نهادها کمک می کند تا با حمایت وزارت محیط زیست، برنامه های پیشنهادی را در سال مالی که از آوریل آغاز میشود، اجرا کنند.

اعتقاد بر این است که منشا بیشتر زباله های پلاستیکی دریاها از زباله های رها شده در خیابان ها و یا کیسه های پلاستیکی خرید مواد غذایی که توسط باد در محیط پراکنده شده اند، ناشی میشود. برخی مطالعات نشان میدهد که حدود 80 درصد زباله های پلاستیکی سرزیر شده به اقیانوس در اطراف ژاپن از داخل همین کشور منشاء گرفته اند.

نتایج یک نظرسنجی انجام شده توسط دولت، نشان میدهد که 80 درصد پاسخ دهندگان فکر می کردند که زباله های پلاستیکی در دریاها از طریق رهاسازی مستقیم به دریاها ناشی میشود. این درحالی است در نظر سنجی دیگری، فقط 60 درصد می دانستند که چنین زباله هایی از شهرها، زمین های کشاورزی و رودخانه ها نیز می آید.

به منظور جلب مشارکت بیشتر افراد در این موضوع، وزارت محیط زیست ژاپن از شرکت ها و سازمان های غیردولتی که پروژه هایی برای مقابله با چنین زباله هایی را در سال 2021 داشته باشند، حمایت می کند. این افراد کارشناسانی را به این نهادها می فرستند تا بتوانند در مورد چگونگی تلاش آنها به مشاغل و یا رویدادهای پایدار تبدیل کنند.

این وزارتخانه همچنین گروه های مشاوری را با سیاست های مالی و تجاری محلی و انجمن های تجاری و صنعتی ایجاد خواهد کرد تا حمایت آنها را نیز بدست آورد.

در میان برنامه های پاکسازی که قبلا در کشور برگزار شده است، برخی از شرکت کنندگان برای برداشت بیشتر زباله با هم رقابت می کردند.

برای اقدام علیه محصولات پلاستیکی یکبار مصرف، برخی از شرکت ها خدمات مشترک چتر را آغاز کرده اند، به این امید که استفاده از چترهای پلاستیکی را کاهش دهند. در حالیکه دیگران برنامه های تلفن های هوشمند را توسعه داده اند که به مردم امکان میدهد فروشگاه هایی را پیدا کنند که می توانند نوشیدنی های قابل مصرف را از طریق بطری های قابل استفاده مجدد خریداری کنند.

این وزارتخانه همچنین از تلاش هایی که باعث میشود مواد پلاستیکی مورد استفاده در ماهیگری و کشاورزی به اقیانوس منتهی نشود پشتیبانی خواهد کرد. علاوه بر این، این پروژه با هدف توسعه محصولات با استفاده از مواد غیر پلاستیک پشتیبانی خواهد کرد.  

منبع: japantimes

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *